El 2020, amb l'esclat de la pandèmia, el confinament i les restriccions, va ser un any clau per a la tecnologia educativa. La covid-19 va marcar un punt d'inflexió i les empreses, a rebuf d'aquest boom de la tecnologia, es van sumar a l'onada de les edtech (tecnologia educativa). En ple debat sobre el ChatGPT i el seu ús, la intel·ligència artificial per beneficiar els processos d'aprenentatge i les polítiques en tecnologia educativa, les companyies del sector de l'educació s'han unit per fomentar la innovació en els processos d'ensenyament i aprenentatge.

 Al país hi ha més de 250 start-ups enfocades al sector edtech i, segons GlobalData, el volum del mercat de tecnologies aplicades al sector educatiu es dispararà un 130% en els pròxims vuit anys. En aquest període de temps passarà dels 226.400 milions de dòlars a superar els 538.000 milions el 2030. Segons la consultora britànica, el creixement es veurà afavorit per la irrupció i combinació de tecnologies com la intel·ligència artificial, el 5G, el cloud i el blockchain, més enllà del metavers, que ajudaran a deixar enrere els tradicionals llibres de text per apostar per les aules digitals i virtuals.

Al sector de l'educació i la tecnologia a Espanya destaquen negocis com Lingokids, Adaptical i Profe.com i l'objectiu de tots ells és "apropar la investigació en tecnologia educativa", segons comenta Anna Sansalvadó, Clúster Mànager d'Edutech Clúster en aquest mitjà. "La tecnologia no és una eina, és un canvi a l'hora d'avaluar, de comunicar i d'ensenyar", matisa Sansalvadó, que afegeix que dins del clúster d'educació i tecnologia ajuden a promoure la part d'innovació a les companyies. "Treballem amb centres d'investigació, escoles, universitats i agrupacions per ajudar en tot allò relacionat amb la innovació i afrontar els reptes que té el sector". 

"Hi ha hagut un elevat naixement de start-ups edtech"

"Des de la pandèmia hem vist un abans i un després. És important el diàleg entre el sector privat i el públic i ara un altre dels reptes que tenim és saber com involucrar al teixit empresarial al sector de l'educació", explica Sansalvadó. "Quan vam començar a pensar en les temàtiques del congrés EdTech Congress 2023 (que se celebra a Barcelona el 19 i 20 d'abril), els eixos que teníem clars eren l'IA en l'educació i el ChatGPT, però també aquesta connexió entre el sector públic i el privat".

No heu notat un repunt de start-ups del sector de l'educació? "Sí que és cert que hi ha hagut un alt naixement de firmes emergents edtech, però també és veritat que moltes es quedaran pel camí i d'altres directament desapareixeran. No totes les start-ups acaben sobrevivint, algunes compten amb més recursos i d'altres no tant, el temps dirà".

Empreses emergents de tecnologia educativa en auge

A Espanya, una de les empreses emergents del sector que està en auge és Lingokids, que s'ha posicionat com una de les companyies especialitzades en continguts per aprendre en anglès i que supera els 60 milions de famílies usuàries de la seva aplicació a tot el món. Com funciona? La plataforma està enfocada a nens d'entre 2 i 8 anys i la finalitat és que aprenguin anglès mentre juguen i es diverteixen. L'any passat l'empresa va llançar la seva botiga online amb productes inspirats en un univers per complementar l'experiència digital de l'app. La companyia col·labora amb ONG de diversos països per acabar amb les barreres del llenguatge i promoure iguals oportunitats per a tots els nens.

El negoci compta amb 160 persones en plantilla, sent les àrees d'enginyeria i màrqueting les que més han crescut. La start-up porta recaptats 65 milions de dòlars amb inversors com Ravensburger i fons com Holtzbrinck Ventures, JME Capital de Risc i Sabadell Ventures, entre d'altres. L'any passat la companyia Viva Technology va incloure a Lingokids a la seva llista anual dels 100 pròxims unicorns.

Profe.com, per la seva part, és una plataforma de classes particulars online cofundada en el venture builder de Nuclio. Amb més d'una cinquantena de docents i 200 alumnes, l'edtech té l'objectiu de proporcionar reforç acadèmic personalitzat i adaptat a cada estudiant d'entre 6 i 18 anys. Com funciona la plataforma? L'usuari es registra, se li fan algunes preguntes sobre el seu nivell i les seves necessitats acadèmiques i ja pot començar amb les matèries. L'estudiant pot reservar les classes que més li interessin i té la possibilitat de resoldre dubtes en pocs clics. Les classes són en línia, individuals i de temàtiques diferents.

El model de negoci de la companyia és el de subscripció. La plataforma ofereix tres tarifes i els pares escullen la més adequada pel seu fill. Segons Morgan Eberoni, CEO de la start-up, el preu per classe és entre un 20% i un 25% més econòmic que el d'una classe de repàs tradicional "i el ventall de productes que ofereix és molt més ampli".

Intel·ligència artificial per adaptar-se als continguts i educació basada en jocs

Durant la pandèmia, els enginyers informàtics i de telecomunicacions Alan Fusté i Xavier Velasco, ambdós de Sant Cugat, van llançar al mercat Adaptical.io, una empresa que desenvolupa aplicacions didàctiques d'educació adaptativa per potenciar les capacitats dels alumnes. La firma utilitza la intel·ligència artificial per adaptar-se als continguts en temps real i personalitza l'educació de cada estudiant. La companyia catalana, seleccionada per Lanzadera, l'acceleradora de start-ups de Juan Roig, compta amb docents per oferir totes les garanties pedagògiques.

Ara per ara, el mercat d'Adaptical és l'espanyol, encara que de cara al 2024, l'objectiu és fer el salt internacional. "Volem canviar la manera d'educar i aprendre en l'àmbit global", apunten des del negoci.

Una de les altres edtech que està revolucionant el sector és Minicoders, una plataforma educativa basada en jocs que inclou aplicacions per a nens amb videotutorials, assistent virtual i jocs on els nens aprenen fonaments de programació. La companyia va ser creada per Rubén Aparicio i Carlos Moreno a finals del 2021 i va sortir a l'estiu de 2022 juntament amb la seva primera experiència de joc educatiu a Roblox, Magic School, que ha registrat 200.000 visites en poc més de mig any.

Minicoders, la primera plataforma que ensenya a programar amb experiències de joc en el metavers, comença a oferir els seus continguts play-to-learn a les escoles com una eina d'aprenentatge del pensament computacional. Davant de la creixent digitalització de l'entorn laboral, es tracta d'una solució perquè els nens aprenguin des de primerenca edat (educació primària) els fonaments de la programació informàtica mentre es diverteixen. La start-up està treballant amb una primera dotzena d'escoles espanyoles per implementar la seva plataforma didàctica en els programes acadèmics d'aquestes, que planegen incorporar-lo des de primer de primària. L'objectiu a curt termini és implementar aquesta eina en un centenar d'escoles perquè la utilitzin més de 5.000 nens al llarg d'aquest any.