Què fas amb el material d'esquí a l'estiu? I amb el carro de nadó al cap de dos anys? I amb les enormes maletes de viatge que utilitzes dues vegades a l'any, i potser ni això? "La idea era crear un Wallapop, però de lloguer. Que els productes tornin al seu lloc després de ser utilitzats". Sense ganes d'acumular trastos a casa, però al·ludint als "per si de cas", Amine Boutalib va decidir crear Oklends, una plataforma que permet donar una segona vida als productes que ja no s'utilitzen, però sense la necessitat de vendre'ls.

"El nostre negoci va enfocat a les persones de classe mitjana baixa. Usuaris que no poden permetre's un article en concret pel seu elevat preu, però que els necessiten de forma puntual". Amb aquesta idea, l'emprenedor va decidir generar un nou model de negoci amb "impacte positiu per a la societat" i fomentant "l'economia col·laborativa". "Oferim una solució de lloguer assequible i accessible per a aquells que la necessiten, sense necessitat d'adquirir l'article, i així combatem la inflació de preus i apostem per la sostenibilitat", apunta Boutalib a aquest mitjà en una entrevista durant l'esdeveniment ORGANIC, organitzat per l'agència d'app màrqueting PICKASO.

Com funciona? La plataforma compta amb un gran ventall de categories: llar, esports, moda, cuina, jocs i tecnologia, entre d'altres, i centenars d'articles com ara mobles, una barbacoa o l'última PlayStation. Amb tot, Boutalib explica que es poden arrendar productes des d'un dia fins a un temps il·limitat, encara que recomanen que el mínim sigui de 24 hores. "Els usuaris tenen la llibertat d'establir els mínims i màxims. No obstant això, com a mínim el que establim com a empresa és d'un dia sencer, ja que no lloguem per hores, però sí per dies o setmanes", afirma.

Una vegada feta la reserva, la plataforma dona l'opció d'iniciar un xat entre usuaris. D'aquesta manera, la companyia només fa de mitjancer i una vegada acaba el termini, es torna el producte al seu propietari. Després de l'operació, els consumidors paguen i reben els diners a través de l'aplicació.

Acord amb Correus

Per fer-ho de forma segura, els consumidors dipositen una fiança que l'empresa reté i es torna una vegada l'article s'ha tornat en bon estat. De fet, a través de la intel·ligència artificial, Oklends contrasta les fotos dels productes entre el lliurament i la devolució, per la qual cosa si es retorna en mal estat, trencat o espatllat, la start-up ho sap a l'instant.

L'aplicació, que compta amb més de 7.000 usuaris registrats, ha arribat a un acord amb Correus per als enviaments i asseguren que el gènere que més es lloga és el tecnològic, especialment les consoles i videojocs. "Són productes cars, que s'utilitzen durant un temps concret, pel que la persona pot llogar-ho i així generar ingressos extres", afegeix l'emprenedor. Des que va començar el negoci, fa poc més de quatre meses, Oklends compta ja amb més de 2.500 productes pujats i més d'un centenar d'articles reservats.

Expansió internacional

A llarg termini, la visió de l'emprenedor és convertir-se en "líder del mercat del lloguer de productes de segona mà" en l'àmbit nacional i internacional, oferint un servei innovador i sostenible i contribuint a un canvi en la forma en què les persones consumeixen productes. "La idea és continuar desenvolupant tecnologies innovadores per millorar l'experiència de l'usuari i reduir l'impacte ambiental", indica.

La start-up es va fer popular en els seus inicis per fer una campanya en la qual assegurava que "es pot llogar qualsevol cosa, menys un polític". En un vídeo viralitzat a la xarxa social TikTok, la companyia va maquillar tres persones simulant ser Pedro Sánchez, Alberto Núñez Feijóo i Santiago Abascal i van planejar una escena paròdia entre els tres polítics. Assenyalaven un d'ells per ser "conegut per llogar qualsevol cosa", a un altre per "arrendar fins i tot la Moncloa" i al tercer per anar sempre amb un contracte "sota el braç". El vídeo va tenir un gran nombre de visites, que va impulsar el creixement d'usuaris de la plataforma barcelonina.