Les modes són perilloses. D'entrada perquè quan surten, sempre se'ls qüestiona la seva durada i si han arribat per quedar-se. De l'altra, perquè per seguir-la s'han de fer sacrificis o no sempre estan a l'abast de tothom.

La sostenibilitat, més enllà d'una necessitat, també s'ha convertit en una moda. A tall d'exemple, la marca Tesla d'Elon Musk constitueix una manera de moure's de forma més sostenible, a través de l'electrificació, però també indica formar part d'un grup selecte que es pot permetre pagar, com a mínim, 53.000 euros, per conduir un cotxe d'aquesta marca.

Només és una moda?

En el terreny del turisme passa exactament el mateix. El turisme sostenible està de moda i cada cop són més els viatgers que se sumen a aquesta nova forma de viatjar que promou la conservació del medi ambient i el suport a les comunitats locals, creant una experiència turística més responsable que afavoreix la bona reputació i una imatge de marca positiva per a les companyies i les destinacions que ho fomenten.

Un estudi recent de la Facultat de Ciències Socials de la Universitat Europea de les Canàries ho constata. El professor del Grau de Direcció Internacional, José Serrano, ho descriu: “Els turistes valoren i aprecien les empreses i destinacions que demostren un compromís real amb la sostenibilitat i la responsabilitat social”.

Espanya, el paradís del turisme sostenible?

Segons un estudi realitzat el mes de juny passat per Mastercard en col·laboració amb Turespaña, Espanya és considerada com una de les millors destinacions per gaudir d'un turisme respectuós amb el medi ambient. En aquest sentit, la implementació de pràctiques responsables amb l'ecosistema també afavoreix una major eficiència i estalvi de costos per a les empreses turístiques pel fet que “la gestió eficient dels recursos, la reducció de residus i l'ús d'energies renovables poden generar estalvis significatius a llarg termini”, segons explica José Serrano. Però per tenir aquesta marca, calen sacrificis.

Tots els sacrificis que has de fer

El turisme sostenible implica prendre decisions conscients durant el procés de planificació i execució dels viatges per minimitzar l'impacte negatiu de les destinacions visitades i maximitzar els beneficis per a la comunitat i l'ecosistema. I ja hi ha algunes mesures que s'han fixat com una declaració de mínims si es vol tenir l'etiqueta de moda com a turista sostenible.

La més bàsica és optar pel transport alternatiu, és a dir, utilitzar mitjans de transport més ecològics, com ara el transport públic, caminar o anar en bicicleta quan sigui possible. En cas de necessitar un vehicle, opteu pel lloguer de cotxes elèctrics o híbrids. Primer impacte econòmic afegit. L'alternativa, massa sovint per una qüestió de temps, acabarà sent un model de cotxe més car que el de combustió tradicional.

En segon lloc, s'han d'escollir allotjaments que apostin per l'energia verda: cercar allotjaments que tinguin polítiques i pràctiques sostenibles , com l'ús d'energies renovables, la reducció del consum d'aigua i la implementació de pràctiques de reciclatge. També recomana valorar opcions d'allotjament alternatives, com cases d'hostes locals o ecolodges. El cost d'aquestes cases rurals és sovint més car, ja que han d'optimitzar les inversions, majors en xifres absolutes, que han donat per disposar d'una placa fotovoltaica o l'ús d'aigua regenerada.

Però no acaba aquí la llista de compromisos que té el turista sostenible. També es demana que aquest doni suport a les comunitats locals: apostar per la compra de productes autòctons, menjar en restaurants de propietat local i contractar guies turístics locals. Això ajuda a impulsar l'economia local i preservar la cultura autòctona. Més enllà d'una qüestió saludable, els productes deslligats del menjar ràpid tradicional tenen un increment de preu com és lògic.

Però n'hi ha d'altres que no tenen un impacte econòmic tan directe o, fins i tot, ens poden suposar un estalvi. Parlem d'estalvis molt menors i sacrificis majors. Reduir el consum d'aigua i energia i ser conscients de l'ús d'aigua i energia mentre ens allotgem en hotels. Apagar els llums i els electrodomèstics quan no els necessitem i reutilitzar les tovalloles i els llençols en lloc de demanar que els canviïn diàriament.

També minimitzar el malbaratament de plàstic i portar una ampolla d'aigua reutilitzable per evitar comprar ampolles d'aigua d'un sol ús, així com fer servir bosses de roba per fer compres i no utilitzar les palletes de plàstic. A més, separar els residus i cercar opcions de reciclatge adequades. I, en darrer terme, aprendre sobre la cultura i el medi ambient local: investigar i aprendre sobre la cultura, la història i els problemes ambientals de la destinació abans de viatjar. Això ajudarà a comprendre millor i respectar els costums locals.

L'oportunitat dels països subdesenvolupats

Més enllà de les derivades que afecten la butxaca directa de cada turista, hi ha les geopolítiques. Un estudi de la Universitat de La Rioja, elaborat per José Lázaro Quintero Santos, assegura que en els països en vies de desenvolupament hi ha un turisme sostenible a l'alça, també promogut pel mateix client final. L'any 1950, les principals destinacions turístiques estaven a Europa i el nord d'Amèrica. En aquests dos punts es concentraven les 15 principals destinacions que van captar el 97% del trànsit mundial turístic.

En la dècada del 2000, aquest percentatge ha anat en descens, per sota del 60%, a favor d'apostes com el sud-est asiàtic o l'Amèrica Llatina. El que ara demanen aquests països és generar una política que no creï dependències econòmiques del turisme tan grans com les que s'han produït en les primeres grans onades d'aquest sector durant el segle XX. Amb la pandèmia, aquesta consciència ha pres força i, ara, amb la sostenibilitat, es vol acabar de reafirmar la premissa per aconseguir una doble sostenibilitat: ecològica, però també econòmica. Malgrat que, economistes consultats per ON ECONOMIA, titllen aquest escenari d'utòpic o massa optimista.