Tres joves de l'Empordà, Ferran Monfort, David Rio i Arnau Viusà, s'han convertit en emprenedors sense buscar-ho. Es coneixen de tota la vida de l'institut i combinaven els estudis a la universitat amb la feina de cambrers. Durant aquella època servien copes en un bar, es van capbussar en el món dels vins, els caves i les ginebres, entre altres i, a través de prova i error, van anar barrejant diferents ingredients fins que van aconseguir crear la seva pròpia ginebra en un petit alambí de 10 litres. Així va néixer Sa Tuna Gin, una ginebra floral artesanal que combina 15 espècies per aconseguir un "equilibri distintiu de suavitat i frescor", explica Ferran Monfort, un dels tres emprenedors de Sa Tuna Gin, que afegeix que els tres amics treballaven servint copes i, de manera esporàdica, "a aquells comensals que no demanaven una ginebra en concret els donàvem la nostra sense dir-ho i miràvem la seva reacció".
Al principi només era un experiment, però la resposta dels clients del bar on treballaven va ser clau. Quan un client no demanava una marca concreta, li servien la seva ginebra artesanal sense dir-ho. “Observàvem les reaccions, i la majoria d'ells ens deien que era un producte bo i fins i tot alguns el volien comprar”, recorda l'emprenedor. Durant un parell d'anys van madurar el projecte i l'any 2023 van fer el salt empresarial, començant a produir les primeres ampolles en una nau també de l'Empordà.
Una ginebra que ha seduït les estrelles Michelin
Així van ser les primeres passes de Sa Tuna, la ginebra de l'Empordà que actualment es troba en més de 300 restaurants de Catalunya. "No sabíem que acabaríem emprenent, ha estat una casualitat", indica Monfort, que agrega que el projecte va interessar a un bon grapat de persones, entre ells alguns sommeliers i restauradors. En concret, es pot comprar als supermercats Bon Preu i Esclat i a comerços independents de l'Empordà i la Costa Brava, a banda de botigues específiques com ara Vila Viniteca o Wine Palace o ara a l'estiu al Festival Cap Roig, Mas Sorrer o The Santa Market.
Respecte als restaurants, es poden trobar en més de 300, entre els quals destaquen alguns d'estrella Michelin com ara El Celler de Can Roca o Via Veneto. Pere Monje, director i propietari de Via Veneto, assenyala de fet que "ens fa molta il·lusió tenir un producte amb la voluntat de reflectir d'on ve, una ginebra que transmet tota la riquesa botànica de l'Empordà".
El nom ret homenatge a la cala Sa Tuna de Begur, i el disseny de l’ampolla s’inspira en la tradició marinera i el paisatge mediterrani. "Hem sigut molt pragmàtics a l'hora de crear l'ampolla i hem fet un producte que ens agradaria comprar a nosaltres", afirma. Actualment, ofereixen tres referències diferents i, pel que fa al preu, les ampolles ronden els 15,95 euros i els 18,50 euros. "L'objectiu era posicionar el producte i fer-lo accessible a tots els públics, perquè al final el que volem és fer créixer la marca i fer-la accessible".
Canvi de nau i augment dels punts de venda
De cara a aquest any tenen previst produir al voltant de 35.000 ampolles i, al setembre, la idea que tenen és canviar de nau i treballar en una de més gran, també a l'Empordà. "Estem acabant de tancar les darreres condicions per instal·lar-nos a la nova nau, però aquesta ens ha quedat petita", reconeix. Amb set treballadors, amb la nova planta buscaran automatitzar molt més tot el procés de producció, sobretot pel que fa a l'embotellatge i l'etiquetatge, perquè ara ho fan manualment.
A més, a banda de créixer en nous restaurants, des de Sa Tuna Gin també tenen l'objectiu d'ampliar punts de venda fora de la província de Girona i arribar a totes les àrees de Catalunya. "Hem començat per la Costa Brava perquè som d'aquí, però la idea és augmentar els punts de venda i arribar al màxim de llocs possible", reconeix, amb el focus posat sobretot a Barcelona. A mitjà termini, la idea també és créixer fora i repetir el model a altres zones com ara la Costa Francesa o ubicacions que encaixin amb la "filosofia de l'empresa".
El març de 2025 van tancar una ronda de finançament de 250.000 euros i ara per ara descarten fer-ne alguna altra. A més, en un parell o tres d'anys també tenen el propòsit d'obtenir ebitda positiu. Aquest estiu des del negoci també han llançat marxandatge de la marca, amb la idea també d'apropar-se als usuaris. "Tenim molta gent que potser no és consumidora de ginebra, però connecta amb la marca i el projecte, així que hem decidit fer aquesta prova per tenir diferents vies de vinculació amb nosaltres", comenta.
Finalment, i sobre el nom, ja que la nomenclatura oficial de la companyia és S4 TUN4-23, Monfort explica que el nom està codificat i que simbolitza la matrícula d'una menorquina, una barca típica de la Costa Brava, i el 23 és l'any de registre.