La llista d'espera per cobrar les ajudes dels compradors de cotxes elèctrics superaria els 40.000 clients amb un muntant pendent de pagament que rondaria els 300 milions d'euros, segons les estimacions del sector automobilístic a les quals ha tingut accés Europa Press.

El Pla Moves III va ser dotat amb 400 milions d'euros i aprovat la passada primavera amb caràcter retroactiu des del 2 de gener de 2025 i amb una vigència fins al 31 de desembre de 2025. La gestió del pla d'ajudes es realitza a través de l'IDAE com els anteriors Moves i el repartiment dels fons es fa en funció de la població i no d'on hi ha la demanda dels vehicles elèctrics.

Això va provocar que els principals mercats, Madrid i Catalunya, esgotessin els seus fons al juliol i al setembre, respectivament. Actualment hi ha 10 CCAA en què ja s'han esgotat els fons. Un cop acabats, els clients, en continuar obert el termini del pla Moves III fins al 31 de desembre, passen a engrossir la llista d'espera.

El mercat electrificat ha experimentat una alça exponencial aquest any amb unes quotes de mercat que superen el 20% si se sumen vehicles elèctrics i híbrids endollables. En concret, els elèctrics purs, que van arrencar l'any per sota del 6%, acabarien per sobre del 9% i al voltant de les 100.000 vendes el 2025. Les ajudes a la compra i l'arribada de models, sobretot xinesos, més assequibles per sota fins i tot dels 15.000 euros si se sumen les ajudes, han tirat del mercat.

Pla Espanya Auto 2030

Des del sector, es veu amb preocupació que el Govern no hagi anunciat encara una pròrroga dels pressupostos per al Pla Moves III. De fet, el ministre d'Indústria, Jordi Hereu, ha manifestat recentment que hi haurà un pla d'ajudes per al 2026, però ni Indústria ni el Ministeri de Transició Ecològica s'han manifestat sobre una possible pròrroga del pressupost de l'actual Moves.

En aquest sentit, el president del Govern, Pedro Sánchez, participarà el pròxim 3 de desembre en la presentació del Pla Espanya Auto 2030, una bateria de mesures que pretenen servir de full de ruta per impulsar la indústria automobilística a Espanya, segons han confirmat fonts del sector a Europa Press.

El nou Pla Auto 2030 proposa una modificació important en la gestió dels ajuts del Pla Moves III per a la compra de vehicles electrificats. Fins ara, cada comunitat autònoma s'encarregava de distribuir els seus propis recursos per la compra d'un vehicle electrificat, així com la posada en marxa d'un punt de càrrega, cosa que provocava demores i desigualtats segons el lloc on es presentés la sol·licitud.

Amb el nou model, serà el Govern central qui assumirà tota la gestió, des del tràmit administratiu fins a l'abonament de l'ajuda, amb l'objectiu d'agilitzar els terminis i oferir un sistema més homogeni.

Per altra banda, s'espera la creació d'un fons únic per a tot el territori nacional. Això farà que els sol·licitants no depenguin de si a la seva comunitat s'han esgotat abans les partides i que tots tinguin les mateixes oportunitats per accedir a la subvenció.

La intenció és evitar que algú quedi exclòs per motius burocràtics o geogràfics i garantir un procés més senzill i transparent. Aquest pla prendria com a referència el model de gestió del pla Reinicia Auto realitzat expressament per als afectats per la DANA i que van perdre els seus vehicles.

Es perden comandes

Amb el canvi de pla i de condicions, queda per veure què passaria amb aquests 40.000 clients que estan esperant fons del Pla Moves III, el venciment del qual seria el 31 de desembre.

Així mateix, des del sector d'automoció s'insisteix que s'estan perdent comandes de vehicles elèctrics en no haver-hi pròrroga pressupostària i existeix el temor que el mes de desembre es paralitzin les vendes a l'espera del futur pla d'ajudes per al 2026, atès que el Govern no ha fet cap tipus d'anunci sobre la pròrroga del Moves III