La normativa europea per garantir la recollida, reutilització i reciclatge de bateries va entrar en vigor aquest dijous, perquè en el futur les piles deixin una baixa empremta de carboni, utilitzin un mínim de substàncies nocives, necessitin menys matèries primeres de països de fora de la UE i es puguin recuperar millor després del seu ús.

El reglament, que pretén contribuir a la neutralitat climàtica de la UE per a 2050, introduirà gradualment a partir de 2025 requisits de declaració, classes de rendiment i límits màxims de l'empremta de carboni dels vehicles elèctrics, els mitjans de transport lleugers (com les bicicletes elèctriques i els patinets) i les bateries industrials recarregables.

En concret, garantirà que les bateries comercialitzades a la UE només puguin contenir una quantitat restringida de substàncies nocives que siguin necessàries, que a més es revisaran periòdicament, va explicar la Comissió Europea en un comunicat. A més, des de 2025 s'aniran aplicant els objectius de reciclatge.

Tots els residus hauran de reciclar-se i s'imposa assolir alts nivells de recuperació, en particular de matèries primeres crítiques com el cobalt, el liti i el níquel, perquè puguin reincorporar-se a l'economia.

A partir de 2027, d'altra banda, els consumidors podran extreure i substituir les piles portàtils dels seus productes electrònics en qualsevol moment del cicle de vida, el que prolongarà el seu ús abans de la seva eliminació final, fomentarà la reutilització i contribuirà a la reducció dels residus postconsum.

La nova llei europea contempla així mateix que les empreses identifiquin, previnguin i abordin els riscos socials i mediambientals relacionats amb el proveïment, la transformació i el comerç de matèries primeres com el liti, el cobalt, el níquel i el grafit natural continguts a les seves bateries.

"El previsible augment massiu de la demanda de bateries a la UE no hauria de contribuir a un increment de tals riscos mediambientals i socials", va recalcar la Comissió. A continuació, els estats membres hauran d'aplicar la normativa en les seves respectives legislacions.

Des de 2006, les bateries i els residus de piles estan regulats a escala comunitària per una directiva que la Comissió va proposar de revisar el desembre de 2020. La UE preveu que la demanda de bateries es multipliqui per 14 a tot el món d'aquí a 2030, mentre que la Unió podria representar el 17% d'aquesta demanda, deguda fonamentalment a l'electrificació del transport.

En paral·lel, la Comissió va posar en marxa el 2017 l'anomenada Aliança Europea de Bateries, que pretén construir a Europa una cadena de valor de bateries innovadora, sostenible i competitiva a escala mundial, i garantir el subministrament necessari per descarbonitzar els sectors del transport i l'energia.