El govern espanyol ha informat aquest dilluns dels seus principals plans a curt termini per reforçar els trens d'alta velocitat. Un d'ells és la nova estació a l'aeroport del Prat, que s'integrarà en la línia que connecta Barcelona amb Tarragona i Madrid. També permetrà connectar l'aeroport directament amb el sud de França. El ministeri també preveu una via directa d'alta velocitat entre Lleida i Barcelona per tal que els trens no hagin de fer la volta de passar pel Camp de Tarragona com fins ara. 

La connexió entre Barcelona i Madrid viurà altres importants novetats, principalment l'augment de velocitat dels 300 km/hora als 350, que permetrà reduir els temps de les dues hores i mitja actuals al cap de dues hores per trajecte. 

Tots els projectes arrenquen ara amb estudis de viabilitat i no compten encara amb un calendari. 

La capacitat alliberada en l'actual línia entre Tarragona i Barcelona perquè els trens regionals puguin fer parada al Prat afavorirà aquesta actuació. S'estudiarà l'anàlisi de rendibilitat socioeconòmica, les alternatives tècnicament viables, la funcionalitat de l'estació, una estimació de demanda i es farà també una anàlisi de l'impacte en la mobilitat derivat de la seva posada en servei. 

Pel que fa al nou tram directe entre Lleida i Barcelona, inclourà un accés a la nova estació de la Sagrera, alternatiu al túnel Sants-Sagrera. A més d'estalviar temps als passatgers, diu el comunicat de la Moncloa, ajudarà a alleujar els problemes de capacitat existents entre Tarragona i Barcelona-Sants.

En el marc de l'estratègia de mobilitat sostenible 2030 i poc després que el Congrés aprovés amb esmena una nova llei de mobilitat sostenible, el govern espanyol arrenca un procés que l'ha de dur a dedicar 60.000 milions d'euros d'inversió a la xarxa de transports, no només ferroviària. 

El govern espanyol planeja també obrir una nova estació d'alta velocitat a Parla, que permeti alguns trens no haver d'entrar al centre de Madrid, i també connectar l'alta velocitat de Barcelona a Madrid directament per Chamartín, tot i que no aclareix si aquesta estació substituirà tot el tràfic que arribi de Barcelona o bé serà complementari.