La banca ha postulat des dels anys 80 com un canal per a la distribució d'assegurances, si bé la seva penetració ha estat desigual a Europa. Mentre a Itàlia i Alemanya les companyies d'assegurances han continuat recorrent als seus agents per a la distribució d'assegurances, a Espanya i França els bancs han estat el canal per a la distribució, sobretot, de les assegurances de vida, introduint des de llavors diferents dinàmiques per desenvolupar aquest negoci i adaptar-se als temps i al constant canvi de necessitats del consumidor.

Si als 80 els productes d'assegurances es distribuïen únicament a través de les sucursals bancàries i els clients contractaven pòlisses a través dels agents, en els 2000 les assegurances més simples es van començar a poder contractar a través dels canals web per al 2010 passar a les aplicacions mòbils i a la contractació en qualsevol moment i lloc.

Ara, en la dècada de 2020, el context ha tornat a canviar i està dominat pels nadius digitals, la necessitat imperant de romandre sempre connectats i els hàbits de compra que prioritzen l'"aquí i ara". I en aquest ecosistema digital, bancs i companyies d'assegurances es pregunten com distingir-se per satisfer un client que és cada vegada més reticent a visitar una sucursal bancària, però que busca alhora noves fórmules de protecció.

Així, l'oportunitat que ofereix la innovació davant el model tradicional és majúscula. Comença a penetrar d'aquesta forma el paradigma de banca oberta, un concepte en què els neobancs, organitzacions exclusivament digitals que operen sense sucursals físiques, confien molt per integrar serveis de tercers i oferir així una experiència bancària més personalitzada.

L'oportunitat de la tecnologia i les dades

Per tant, els principals desafiaments en aquesta dècada impliquen aprofitar la tecnologia i les dades per poder adquirir pòlisses personalitzades en temps real, recorrent a plataformes professionals de tercers per aconseguir fer-ho. I en aquest camí les insurtechs poden exercir un paper protagonista com a habilitadores tecnològiques i acceleradores digitals gràcies a les seves competències tecnològiques avançades, que optimitzen la cadena de valor de l'assegurança i milloren l'avaluació del risc assegurador.

Perquè el principal escull continua sent tecnològic, ja que l'arquitectura de les aplicacions del sector dels serveis financers es compon principalment de sistemes heretats tancats. La migració a una arquitectura basada en microserveis i l'adopció d'API poden accelerar el procés d'integració de les assegurances en els sistemes bancaris de forma ràpida i fluida.

Per això, la importància de les insurtechs per connectar les companyies d'assegurances amb els bancs de forma ràpida i eficient, aprofitant les dades per obrir noves oportunitats en la interacció amb el client i el desenvolupament de relacions. La digitalització i la milloren l'avaluació de riscos i aprofundeixen en el coneixement dels clients potencials amb un impacte directe en les vendes i ingressos.

Alhora les insurtechs permeten ampliar l'oferta d'assegurances existent amb nous productes dissenyats entorn del perfil del client d'una manera dinàmica i capaç de seguir l'evolució de les necessitats de protecció. Les noves bancassegurances requereixen la integració de plataformes digitals amb un model de programari com a serveis (SaaS). I aquestes poden incorporar als bancs un servei integral, des de l'automatització del màrqueting fins als serveis postvenda, a fi de permetre una ràpida comercialització i habilitar capacitats multicanals.

La bancassegurança digital és el canvi d'aquesta dècada i compta al seu torn amb aliats clau com les insurtechs per aprofitar les oportunitats de mercat que generen les noves tendències, evolucionant cap a un model basat en la facilitat d'ús i accés i adaptabilitat a les necessitats personals.