La Fundació Althaia–Xarxa Assistencial Universitària de Manresa i l’empresa catalana AiMA Beyond Artificial Intelligence s’han aliat per desenvolupar un assistent virtual que acompanya la gent gran i ajuda a evitar la soledat no desitjada, fet que en millorar la qualitat de vida. El projecte ha creat un acompanyant digital intel·ligent i empàtic, actualment en fase pilot, per facilitar la vida diària de les persones que més ho necessiten.

L’AiMA, el prototip desenvolupat, és una figura humana realista que parla, veu, escolta, recorda i pregunta. Des d’un monitor, similar a una pantalla de televisió, acompanya les persones grans amb la intenció no només de donar-los conversa, per fer-los sentir menys soles, sinó també d’ajudar-les a millorar l’adherència als tractaments o actuar contra l’aïllament i la falta de moviment, entre d’altres.

L’assistent intel·ligent, per exemple, els ofereix recordatoris sobre la medicació, els envia avisos si detecta algun canvi o deteriorament en el seu estat de salut i alerta també els cuidadors d’aquests pacients. Fins ara, les entitats col·laboradores han estat testejant el prototip intel·ligent, en el marc d’un grup de control al llarg d’un any, i estan treballant per estudiar-ne la usabilitat.

D’acord amb el cap d'Innovació en Salut i Social d’Althaia, Bartomeu Ayala, la col·laboració entre les dues entitats té l’objectiu de “millorar l'atenció social i la salut, contribuint al benestar de la comunitat”. L’origen del projecte rau en el fet que el seu equip es va adonar que “el 63% de les persones que s’atenien a domicili presentaven soledat i, fins i tot, una mica d’aïllament social”.

“Això repercutia en complicacions de salut derivades del seu estat emocional perquè aquests pacients no complien amb la medicació, amb pautes d’alimentació i amb cures en general que acabaven en descompensacions i fins i tot en hospitalitzacions, amb l’impacte que aquesta situació té també per al sistema de salut”, assegura. Per això se’ls va ocórrer desenvolupar un assistent intel·ligent que reduís la soledat i els riscos que se’n deriven.

Segons Ayala, “la importància d’aquest assistent virtual radica en la seva capacitat per millorar la interacció humana amb la tecnologia”, ja que resulta útil i accessible gràcies a la seva capacitat de generar “una comunicació fluida i natural”.

El pilot dissenyat amb AiMA “pot ajudar a reduir la sensació de solitud i proporcionar suport emocional, aspectes cada vegada més valorats en la societat actual” i que contribueixen a reduir complicacions de salut que poden derivar en trucades i visites a urgències que estan directament “vinculades a aquesta soledat no desitjada”, explica el responsable d’innovació de la fundació.

Les dues entitats impulsores col·laboraran a partir d’ara amb la cooperativa Suara i amb la Universitat de Barcelona, a través del grup d’investigació de Feliciano Villar, per impulsar una prova en un entorn real de residències, així com en l'àmbit d'hospitalització i l’atenció al domicili. “La validació científica dels resultats és essencial per garantir que les solucions proposades siguin efectives i puguin ser implementades de manera segura i eficient en els entorns de treball per establir un model que pugui ser replicat en altres contextos, contribuint així a l'avenç de les pràctiques d'atenció a la salut i social”, destaca Ayala.

La Fundació Althaia és una entitat privada sense ànim de lucre que dona servei integral a les persones en l’àmbit sanitari i social. Coma entitat concertada, forma part del Sistema Sanitari Integral d’Utilització pública de Catalunya (SISCAT) i proveeix serveis assistencials de cobertura pública a la ciutadania.

AiMA Beyond AI és una startup catalana especialitzada en salut digital i benestar emocional, amb seu a Barcelona. El seu enfocament se centra a acompanyar les persones i monitorar-ne la salut, mitjançant l’AiMA, l’assistent empàtic que els permet avançar per transformar l’atenció a les persones grans i optimitzar els processos clínics mitjançant intel·ligència artificial avançada.

La col·laboració entre la fundació i empresa catalanes va sorgir a partir de l’Open Innovation Challenge que Acció –l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa–, va organitzar en el marc del Health Revolution Congress celebrat el 2024.