La marca xinesa de moda ràpida Shein, que fins ara només tenia presència online, acaba d’obrir una botiga de mil metres quadrats a la sisena planta dels grans magatzems BHV Marais, el temple parisenc del luxe. És la primera botiga física que obre l’empresa, i ho fa amb la complicitat de la Société des Grands Magasins, l’imperi immobiliari que opera BHV Marais i Galeries Lafayette.

Shein, com la seva competidora Temu, venen a través d’una plataforma productes fabricats a la Xina que són enviats directament i de franc a casa dels compradors, a qualsevol país del món. Es tracta de productes molts barats perquè el seu cost de fabricació és molt baix i perquè poden entrar a Europa i als EUA sense pagar aranzels. En la fabricació no s’han respectat els estàndards laborals i mediambientals dels països de destí, i molts dels articles són imitacions fraudulentes. Shein s’aprofita que els consumidors occidentals tenim una consciència social i mediambiental fràgil. La temptació de comprar articles «de luxe» a preus molt baixos és molt més poderosa que el rebuig a una empresa que no té valors. A França especialment, Shein és una alternativa barata a unes marques de luxe molt cares; marques amb les quals, curiosament, l’empresa xinesa compartirà espai a BHV Marais.

L’obertura de la botiga va convocar compradors àvids d’adquirir articles «de luxe» a preus molt baixos en uns grans magatzems coneguts pels seus preus elevats. Però també botiguers que es queixaven de la competència deslleial de Shein i que escridassaven els compradors que feien cua. Fins i tot els empleats de BHV Marais van deixar les caixes registradores durant unes hores i es van afegir a la protesta per l'obertura. Hi va haver moments de tensió que van obligar la policia a intervenir per mantenir l’ordre.

Les organitzacions de consumidors van organitzar una recollida de signatures contra l’obertura de la botiga. Algunes de les marques franceses presents a BHV Marais han abandonat els grans magatzems en senyal de protesta. Finalment, 12 federacions de botiguers i 100 grans marques han presentat una demanda col·lectiva contra Shein. Acusen l'empresa d'haver enredat els consumidors durant els darrers anys mitjançant promocions falses i venent articles que no complien les normes franceses i europees de seguretat i consum. Les empreses demanen fins a 3.000 milions d'euros en danys i perjudicis.

La temptació de comprar articles «de luxe» a preus molt baixos és molt més poderosa que el rebuig a una empresa que no té valors

Shein ja s'enfrontava a una investigació del govern francès després que es descobrís que a la plataforma s’oferien nines sexuals d’aparença infantil, armes, cosmètics no autoritzats, joguines perilloses per als nens, productes falsificats i electrodomèstics defectuosos. Les autoritats van tancar l’accés a la plataforma de Shein durant dos dies, durant els quals els agents de duanes van inspeccionar tots els paquets de Shein que havien arribat a l'aeroport Charles de Gaulle. El resultat va ser clamorós: el vuitanta per cent dels 200.000 paquets escorcollats no complien les normes franceses i europees.

El govern francès està preparant una mesura anti-Shein que afegiria 10 euros d’impostos al preu de les peces de Shein i Temu, que obligaria les empreses a informar de les condicions en què s’han fabricat els seus productes i que prohibiria la publicitat de la marca i penalitzaria els influenciadors que promocionessin els seus productes. Per la seva banda, els reguladors europeus han anunciat que a partir del gener s'aplicarà un impost als paquets petits que arribin a la Unió Europea procedents de la Xina.

Shein continuarà venent a França i a tot el món. L’única mesura efectiva per lluitar contra una empresa que no respecta els estàndards socials i mediambientals d’Europa i els EUA i que, per tant, fa competència deslleial a les empreses d’aquests països que sí que els compleixen és apel·lar al poder que tenim els consumidors de no comprar articles de determinades marques. Però perquè la lluita sigui efectiva cal que els consumidors que decideixin no comprar a empreses sense valors siguin majoria. Si creus en el comerç local, no compris a Amazon. Si penses que les empreses de repartiment de menjar a domicili són l’esclavitud del nostre temps, no demanis el sopar a Glovo i ves a buscar-te’l tu mateix. Però malgrat la consciència que manifestem tenir, caiem a la temptació i acabem pecant.