Els robo-taxis triomfen a Califòrnia

- Esteve Almirall
- Barcelona. Dijous, 12 de juny de 2025. 05:30
- Temps de lectura: 2 minuts
Waymo, la filial de Google (Alphabet) dedicada als vehicles autònoms, està revolucionant el servei de taxi a San Francisco.
Després de 20 mesos d’operació, Waymo ha aconseguit capturar un 27% del mercat, tot i que les seves tarifes són aproximadament un 30% més altes que les d’Uber o Lyft. Aquesta fita és sorprenent, però té una explicació clara: els usuaris prefereixen Waymo. I no és només per la novetat.
Un nou estàndard de qualitat
A diferència d’Uber o Lyft —on l’experiència depèn sovint del conductor, la seva música, neteja o fins i tot actitud (“My car, my rules”)—, Waymo ofereix una experiència totalment estandarditzada. Els seus vehicles, sense conductor, estan monitoritzats constantment i mantenen un estat impecable.
La combinació de confort, privacitat i seguretat que proporciona un cotxe sense conductor resulta clau. I això justifica el sobrepreu. A més, elimina les friccions associades a la interacció amb humans: cap conversa forçada, cap comportament erràtic, cap sorpresa. L’usuari controla totalment l’experiència.
Cap al lideratge
Amb aquest nivell d’adopció, tot fa pensar que Waymo podria esdevenir el líder del servei de taxi a San Francisco en qüestió de mesos —i posteriorment, a altres ciutats on operi. Però tot i l’èxit en usuaris, el repte real és el model de negoci.
Fins ara, Waymo ha utilitzat vehicles Jaguar modificats amb sensors d’alta gamma, amb un cost total proper als 150.000 dòlars per unitat. Aquest elevat cost limita enormement l’escalabilitat del servei, especialment si vol competir amb plataformes on el vehicle el posa el conductor i el cost és molt més baix.
Ara bé, això està a punt de canviar.
Tesla entra en escena
Waymo ha començat a desplegar una nova gamma de vehicles molt més assequibles, fet que pot apropar l’empresa al punt d’equilibri financer. Però no està sola. Tesla està a punt de debutar amb el seu servei de robo-taxis a Austin, Texas. El seu vehicle, el Cybercab, costarà molt menys gràcies a la seva integració vertical: Tesla fabrica el cotxe, els sensors i fins i tot els xips que el controlen.
Tesla i Waymo obren així una nova frontera en la mobilitat urbana.
Robo-taxis i l’accés metropolità
A l’àrea de San Francisco, el transport públic és sovint deficient o inexistent. Durant anys, Uber i Lyft, amb serveis compartits econòmics, han permès que moltes persones visquin en zones allunyades sense renunciar a l’accessibilitat.
Aquestes àrees metropolitanes allunyades són una característica del segle XX, impossibilitades en bona part a Barcelona pel nefast funcionament de Rodalies, però també una realitat evident on funciona FGC, que transporta el doble de passatgers que Rodalies. Solucionar aquests problemes de mobilitat metropolitana a curt termini és pràcticament impossible. I aquí és on els robo-taxis ofereixen una alternativa realista: servei sota demanda, 24 hores al dia, sense conductor, amb cost mínim i impacte ambiental reduït.
Un futur al nostre abast
La mobilitat no és només una qüestió de desplaçaments, sinó de model de ciutat. Problemes com l’habitatge només poden afrontar-se amb solucions metropolitanes, que requereixen sistemes de transport eficients, assequibles i àgils.
Pensar en serveis de transport públics o mixtos, autònoms, sota demanda i gratuïts —gràcies a costos operatius molt baixos— ja no és una utopia. És una possibilitat real que cal explorar.
Ha arribat el moment de pensar amb ambició, d’imaginar un futur que ens faci avançar. La tecnologia ja hi és
Els robo-taxis fins ara han estat una iniciativa privada. Però models híbrids com el que es desenvolupa a Singapur, amb col·laboració entre administració i plataformes com Uber, o sistemes de microbusos autònoms sota demanda, poden esdevenir una realitat també a ciutats com Barcelona.
Ha arribat el moment de pensar amb ambició, d’imaginar un futur que ens faci avançar. La tecnologia ja hi és. Només cal la voluntat de desplegar-la al servei de tothom.