La indústria de l'automòbil es troba en plena disrupció, i en aquest moment clau de transició cap a l'electrificació, l'arribada imminent de fabricants d'autos xinesos a Europa, particularment a Catalunya, com és el cas de la multinacional Chery (principal companyia exportadora de vehicles del gegant asiàtic) amb la seva recent associació amb el consorci local EV Motors, que lidera les antigues instal·lacions de Nissan a la Zona Franca de Barcelona, representa una fita significativa.

Aquest esdeveniment no només representa una fita pionera per a l'economia catalana, sinó que també influirà en el panorama industrial espanyol en el seu conjunt, que es troba en plena transformació de les seves fàbriques cap a l'electrificació.

Catalunya ha estat reconeguda com un pol estratègic al sector de l'automòbil, gràcies a la seva localització geogràfica i a la capacitació de la seva força laboral. Aquesta combinació la converteix en un destí atractiu per als fabricants xinesos. Més enllà de les inversions econòmiques, aquest moviment simbolitza un canvi en la dinàmica global de la indústria del motor.

L'entrada dels fabricants xinesos al mercat europeu introdueix competència, fomenta la innovació i accelera l'accessibilitat

En el centre d'aquesta transició es troba l'electrificació dels vehicles. A mesura que Europa accelera la seva agenda verda, l'experiència dels fabricants xinesos en la fabricació de vehicles elèctrics (VEU) es torna imprescindible. La seva entrada al mercat europeu introdueix competència, fomentant la innovació i accelerant l'accessibilitat en un mercat cada vegada més electrificat.

Les principals marques xineses van comercialitzar l'any passat a Europa al voltant de 243.000 vehicles assolint un 2,3% de quota de mercat. L'expectativa és que la penetració de les marques xineses i asiàtiques en el seu conjunt pugui incrementar-se fins al 25-30% en els propers anys.

Tanmateix, la polèmica sorgida sobre la possible pujada imminent dels aranzels per part de la Comissió Europea a la importació de vehicles des de la Xina plana sobre aquest panorama. Les tensions en les relacions comercials globals podrien resultar en un augment dels aranzels europeus a les importacions xineses, la qual cosa afectaria la competitivitat dels fabricants asiàtics a Europa. Aquest és el cas de fabricants amb experiència i cert recorregut comercial al continent i Espanya com MG (Saic), Geely (Polestar, Smart, Lotus, Lynk&Co) així com nous entrants (BYD, Chery, Dongfeng...) i les que estan per venir (Zeekr, IM, NIO, Xpeng, Xiaomi...). En aquests moments tenim ja al voltant de 20 marques d'origen xinès amb presència al nostre país i un nombre similar està encara pendent de desembarcar.

Poden arrossegar una cadena de subministrament clau com els components per a bateries molt important per a la transformació del sector

Aquesta nova realitat fa necessari un replantejament estratègic quant a la possible localització de la producció dels esmentats fabricants a Europa generant noves oportunitats tant a nivell de reindustrialització com d'obertura de noves fàbriques i centres d'I+D i desenvolupament. Els fabricants xinesos disposen no només de tecnologia i disseny a preus raonables, sinó que poden arrossegar una cadena de subministrament clau com els components per a bateries molt important per a la transformació del sector.

Afortunadament, la possibilitat de fabricació local en terra europeu presenta una solució viable, així com una oportunitat per revitalitzar la nostra indústria. Aquesta política de relocalització en alguns casos també aplica a fabricants europeus i americans amb interessos en el gegant asiàtic. Establir instal·lacions de producció dins d'Europa no només mitiga els riscos aranzelaris, sinó que també s'alinea amb els objectius de sostenibilitat en reduir les emissions de carboni associades amb el transport de vehicles.

Per a Catalunya i Espanya, aquest avanç en ser els primers a rebre els nous inversors xinesos representa una oportunitat per enfortir el sector automotriu (segon en importància després del turisme) i assegurar una posició destacada en la revolució dels vehicles elèctrics. Fomentant la col·laboració entre entitats locals i estrangeres, poden aprofitar l'experiència i els recursos per impulsar la innovació i la competitivitat.

A més, els efectes s'estenen més enllà del sector de les quatre rodes. Una indústria pròspera estimula serveis auxiliars, des de la investigació i el desenvolupament fins al desenvolupament d'infraestructura, millorant el creixement econòmic general i la creació d'ocupació de qualitat.

En resum, la imminent arribada i desembarcament de fabricants d'automòbils xinesos marca un nou capítol en el panorama automotriu europeu. Acceptar aquest canvi, catalitzat per la necessitat d'electrificació, ofereix a Catalunya i Espanya l'oportunitat de reafirmar el seu posicionament internacional com a actors clau i pioners del canvi en la indústria automotriu global.

Sens dubte, el marc dels fons europeus Next Generation i la dotació dels programes PERTE VEC per a l'impuls de la mobilitat elèctrica i sostenible ofereix també una palanca imprescindible per a l'atracció d'aquest tipus d'inversions que cal saber aprofitar.

A través d'aliances estratègiques i inversions conjuntes com la plantejada per EV Motors i Chery en Catalunya, els nous fabricants asiàtics poden navegar per les incerteses aranzelàries i capitalitzar les oportunitats presentades per la revolució dels vehicles elèctrics, aplanant el camí cap a un futur més pròsper i sostenible.