Directius i enlluernats

- Fernando Trias de Bes
- Barcelona. Diumenge, 28 de setembre de 2025. 05:30
- Temps de lectura: 2 minuts
En les últimes setmanes, he mantingut diverses converses amb directius sobre la intel·ligència artificial. La majoria no sabien gaire bé com impactaria en el seu negoci. Alguns, directament, ni tan sols ho havien pensat. El problema no és que no entenguin la tecnologia. El problema és que no saben com analitzar-ne l’efecte.
Vivim enlluernats per la disrupció. Sempre ens ha passat. Va succeir amb l’ordinador personal. Amb Internet. Amb l’smartphone. I ara amb la IA. La història de l’economia és, d'alguna manera, la història de les tecnologies que la transformen. Però també és la història dels mètodes que ens permeten entendre-les.
Ara bé, la clau no és la tecnologia. La clau és l’anàlisi. Existeixen eines clàssiques per detectar amenaces i oportunitats. El DAFO. L’anàlisi de la cadena de valor. El model de Porter i les seves cinc forces. L’anàlisi cost-benefici. L’avaluació de processos interns. Les corbes d’experiència. El mapa d’ingressos i despeses. Cap d’aquestes eines ha caducat. Totes continuen vigents.
Un DAFO ben fet continua essent una brúixola. Saber on són les nostres debilitats i fortaleses, quines són les amenaces externes i les oportunitats que s’obren amb cada canvi, és més útil que mai. L’anàlisi de la cadena de valor permet veure en quin esglaó es genera més marge, o en quin pot irrompre un competidor amb una solució d’IA més àgil o eficient. L’anàlisi de les cinc forces de Porter ajuda a anticipar quines barreres d’entrada cauran amb la IA, quins clients guanyaran poder, quins proveïdors quedaran desbancats.
La IA és nova, sí. Però la lògica empresarial no ha canviat. La gestió no ha canviat. La manera d’analitzar impactes i prendre decisions continua sent la mateixa
Una empresa és un sistema. Com un cos humà. Pots no conèixer la malaltia, però si saps com funciona el cos, pots diagnosticar com l’afecta aquesta malaltia. De la mateixa manera, si saps com es genera el valor a la teva empresa, com es produeix, es distribueix, es factura i es lliura, pots entendre quines parts del sistema estan en risc, i quines es veuran potenciades.
És per això que em sorprèn que, davant d’una disrupció com aquesta, tan evident, tan poderosa, tants directius estiguin paralitzats. No necessitem noves eines d’anàlisi! El que necessitem és tornar a fer servir les que ja teníem!
Ara bé, per fer aquesta anàlisi necessitem primer comprendre bé què podrà fer la tecnologia. I aquí sí que cal un esforç extra. Entendre quines aplicacions estan apareixent. Quines startups poden irrompre en el nostre sector. Quins canvis tecnològics estan en fase beta, o fins i tot en proves pilot, que puguin canviar les regles del joc. Però això no és tan complicat! I, fins i tot és divertit.
A partir d’aquí, en cada sector aquest mapa de riscos i oportunitats es dibuixa de manera diferent. En serveis legals, per exemple, la IA ja redacta esborranys de contractes. En educació, personalitza continguts. En logística, optimitza rutes. En assegurances, automatitza reclamacions. Cada empresa s’ha de fer aquesta pregunta: quines tasques, processos o serveis que avui fem nosaltres podria fer ben aviat una IA amb millor cost, més rapidesa o més escalabilitat?
Em sorprèn que, davant d’una disrupció com aquesta, tan evident, tan poderosa, tants directius estiguin paralitzats
Un cop entès això, és on ha d’entrar el directiu. La IA és nova, sí. Però la lògica empresarial no ha canviat. La gestió no ha canviat. La manera d’analitzar impactes i prendre decisions continua sent la mateixa.
El que és nou és la tecnologia. Però el que és permanent és el mètode.
No ho sé. Digueu-me antiquat, que m’agafaré als autors clàssics, a eines típiques de consultoria estratègica dels anys 80 i 90. Però us asseguro que porto mitja vida dedicada al món de l’empresa, a gestionar-ne la supervivència, l’estratègia i que aquestes eines no tenen, moltes d’elles, substitut millor.
Per cert, no us recomano que utilitzeu la IA per analitzar com la IA pot impactar en el vostre sector. No pas perquè doni una resposta incorrecta. Sinó perquè l’anàlisi té una component creativa enorme.
I això continua essent humanament intransferible.