Les titulacions universitàries en Intel·ligència Artificial s’han convertit en una de les opcions més demandades pels estudiants a Espanya. Les dades de la convocatòria de la selectivitat ho confirmen: la nota mitjana per accedir a aquests graus ha superat l’11 sobre 14 a pràcticament tot el territori, i en casos com el de la Universitat Complutense de Madrid, ha arribat fins al 12,678.

L’alta demanda ha elevat les notes de tall, restringint l’accés només als perfils acadèmics més destacats. Així ho assenyala Arnau Ramió, cofundador i director acadèmic de Learning Heroes, una plataforma especialitzada en formació tecnològica.

Ramió adverteix que “fins a un 50% dels estudiants interessats en formar-se en IA podrien haver-se quedat sense plaça aquest curs per falta d’oferta”.

Segons dades de la fundació IndesIA, durant el 2024 més de 4.000 llocs de treball relacionats amb la IA van quedar sense cobrir, un fet que posa en relleu el desajust entre l’oferta educativa i les necessitats del mercat laboral. Malgrat això, l’aprovació de nous graus universitaris pot trigar entre dos i quatre anys, dificultant la resposta ràpida davant la demanda creixent.

Oferta limitada i dificultats d’accés

El nombre total de places disponibles per estudiar IA a les universitats públiques espanyoles oscil·la entre les 500 i les 800.

Tot i que institucions com la Universitat Politècnica de Madrid, la Universitat de Màlaga o la Universitat Politècnica de Catalunya també exigeixen notes pròximes o superiors al 12, altres com les de Sevilla, Jaén o A Coruña se situen lleugerament per sobre de l’11. Només la Universitat de Vigo presenta una nota d’accés inferior al 10 dins del sistema públic.

Paral·lelament, l’oferta en IA dins de les millors universitats del rànquing QS és encara escassa. Segons dades de Learning Heroes, només un 2,26% dels 266 programes tecnològics analitzats tenen un enfocament específic en Intel·ligència Artificial.

Ramió denuncia que “les universitats tradicionals funcionen amb processos burocràtics lents, que dificulten l’actualització dels continguts”. Això, diu, converteix la formació especialitzada en IA en un repte, ja que “si un programa no s’actualitza constantment, perd valor davant una tecnologia que evoluciona a gran velocitat”.

En aquest context, models educatius més àgils com el de Learning Heroes busquen cobrir l’escletxa. Aquesta plataforma aposta per una metodologia basada en casos pràctics i continguts revisats mensualment, adaptant-se al ritme dels avenços tecnològics.

Formació per a una nova realitat laboral

Learning Heroes va néixer amb l’objectiu de democratitzar l’accés al coneixement digital i preparar els professionals per als reptes de la nova economia. El seu enfocament pedagògic, From Zero To Hero, combina la teoria amb l’aplicació pràctica i permet a estudiants sense experiència prèvia iniciar una carrera dins de sectors com la IA.

“Vivim un moment tecnològic que transforma la societat i el mercat laboral. Volem fer accessible allò complex i donar suport a tothom qui vulgui adaptar-se a aquesta nova realitat”, afirma Ramió. Segons dades de la fundació IndesIA, durant el 2024 més de 4.000 llocs de treball relacionats amb la IA van quedar sense cobrir, un fet que posa en relleu el desajust entre l’oferta educativa i les necessitats del mercat laboral.

Malgrat això, l’aprovació de nous graus universitaris pot trigar entre dos i quatre anys, dificultant la resposta ràpida davant la demanda creixent.