Amb el crepuscle de la tardor i l'any a punt d'acabar, l'aire no només es refreda, sinó que s'electritza amb l'anticipació de les grans campanyes de compres. Dues dates emblemàtiques, el Black Friday i el Cyber Monday, es perfilen a l'horitzó com fars de consum, generant una disjuntiva anual en la ment del comprador. ¿On rau la veritable oportunitat? Lluny de ser una mera qüestió de preferència, aquesta elecció s'ha convertit en un exercici d'estratègia financera personal, on el coneixement dels entrebancs de cada esdeveniment és la clau per maximitzar l'estalvi. La comprensió d'aquest fenomen modern exigeix una mirada als seus orígens. El Black Friday emergeix de la tradició nord-americana com un esdeveniment profundament físic i gairebé visceral, vinculat al divendres posterior al Dia d'Acció de Gràcies.

El seu nom, segons la teoria més estesa, simbolitza el moment en què els comerços passaven dels números vermells als negres, impulsats per la marea de compradors que començaven la temporada nadalenca. Era una jornada de portes obertes, aglomeracions i descomptes dissenyats per atraure les masses als centres comercials. En contrast, el Cyber Monday és un fill legítim de l'era digital.

Va néixer a mitjans de la dècada del 2000, fruit de l'observació que molts empleats, ja de tornada a les seves oficines després del cap de setmana del Black Friday, aprofitaven les connexions d'internet d'alta velocitat per continuar amb les seves compres en línia. Concebut com una iniciativa de màrqueting, es va posicionar des del principi com el dia dedicat a les ofertes exclusives en el món virtual, amb un èmfasi inicial en productes tecnològics i electrònics.

Avui, la distinció entre ambdós s'ha difuminat en la pràctica del comerç. Les fronteres entre el físic i el digital es desdibuixen, donant forma a un panorama més complex. El Black Friday ha absorbit amb voracitat l'espai en línia, estenent les seves promocions durant setmanes en un "Black Friday Month". Mentrestant, el Cyber Monday ha estès el seu abast més enllà de la tecnologia pura, infiltrant-se en sectors com la moda i la llar. Tanmateix, persisteixen certs biaixos que poden guiar la mà del consumidor.

El Black Friday conserva una vocació d'universalitat, presentant-se com l'escenari ideal per a una àmplia gamma de categories. És el territori de la moda, on la possibilitat de provar-se la roba a la botiga afegeix un valor inqüestionable; és el regne de les joguines, que solen assolir els seus preus més baixos de l'any en aquesta data segons diverses anàlisis de consum; i és també el moment dels electrodomèstics grans i, per descomptat, de la tecnologia en el seu sentit més ampli.

El dilema en la compra digital

El Cyber Monday, tot i diversificat, manté un nucli dur orientat al món digital. Continua sent el santuari per als amants dels gadgets, els components d'ordinador, els telèfons intel·ligents i els wearables. Estudis de comparació de preus suggereixen que, mentre els portàtils troben ofertes molt competitives els divendres, articles com els televisors i els rellotges intel·ligents poden presentar descomptes encara més substancials el dilluns cibernètic. L'estratègia més sensata, per tant, transcendeix l'elecció d'un sol dia i s'endinsa en el terreny de la tàctica.

Per al comprador, la clau rau en la preparació. Investigar els preus de referència dels productes desitjats amb setmanes d'antelació proporciona una arma poderosa per identificar una veritable ganga. Davant d'una oferta excepcional durant el Black Friday, la prudència suggereix no esperar, ja que el risc d'esgotament d'estoc és real i elevat. Molts productes no només no baixen més el Cyber Monday, sinó que veuen els seus preus inflats de nou un cop els minoristes han complert els seus objectius de venda.

Una tàctica eficaç, avalada pels drets de devolució del consumidor, és la de la compra preventiva. Adquirir un article durant el Black Friday i custodiar la factura permet assegurar el producte. Si una oferta irrefutablement millor sorgeix durant el Cyber Monday, sempre existeix la possibilitat d'exercir la devolució per optar per la nova. Aquest moviment requereix planificació, però minimitza el risc de pèrdua.

En definitiva, la batalla entre el Black Friday i el Cyber Monday ha evolucionat cap a una guerra de desgast comercial on el veritable vencedor no és el que tria un bàndol, sinó el consumidor informat i àgil. L'era del "comprador reactiu" ha acabat. Dona pas al "consumidor estratègic", un actor que, armat amb dades, paciència i una clara comprensió del panorama, és capaç de navegar el temporal de descomptes per portar a port les millors oportunitats, independentment del dia del calendari en què es trobin.