Us expliquem el cas de Luo Yonghao, un emprenedor xinès que ha creat avatars comercials. Quina particularitat tenen? En sis hores han estat capaços de vendre productes per valor de set milions de dòlars. La seva trajectòria és un mosaic de triomfs espectaculars, fracassos rotunds i reinvencions constants, sempre sota l'ombra ombrívola i atraient del seu enorme ego i la seva integritat ferotge.

El 2012, Luo Yonghao va anunciar la fundació de la firma Smartisan Technology. El nom, que es tradueix com "martell", venia de la seva convicció de "destruir" la falsedat i la mediocritat en la indústria tecnològica. Amb el seu passat com a professor, sense cap experiència prèvia en enginyeria o manufactura, es va llançar a un dels mercats més competitius del món: el dels telèfons intel·ligents.

El seu enfocament va ser, des del principi, profundament ideològic i esteticista. No es veia com un CEO més, sinó com un hereu de l'esperit d'Steve Jobs: un perfeccionista obsessiu amb el disseny, l'experiència d'usuari i els més mínims detalls. Els llançaments de producte de Smartisan es van convertir en esdeveniments èpics, amb Luo presentant durant hores funcions minuciosament dissenyades amb l'eloqüència d'un monòleg còmic i la passió d'un evangelitzador.

L'any 2020, Yonghao va iniciar transmissions en directe a Douyin (la versió xinesa de TikTok) amb l'objectiu de liquidar els deutes de la seva empresa de telèfons intel·ligents. Amb 24,7 milions de seguidors, es va convertir ràpidament en una de les cares més reconegudes del livestreaming comercial a la Xina.

El comerç electrònic xinès no és simplement una indústria; és el sistema nerviós de la major economia de consum del món. Un ecosistema complex, hiperconnectat i impulsat per una innovació sense precedents que ha redefinit com es compra, es ven i es viu a la Xina i, per extensió, al món. Aquests esdeveniments són només la punta de l'iceberg d'una indústria que, segons dades oficials del Ministeri de Comerç de la Xina, mou 2,3 bilions d’euros en vendes al detall online. Aquesta xifra representa més del 50% del total del comerç electrònic mundial i il·lustra com la Xina no és un participant més, sinó el campió indiscutible del sector.

Els números de les estrelles d'aquest sector deixen sense alè. Austin Li, conegut com el Rei de la Venda, va vendre béns per valor de 100 milions de dòlars en una sola sessió de 12 hores el 2022. Aquest model, on la confiança en l'influenciador i la urgència de l'oferta impulsen la compra per impuls, s'ha convertit en el canal preferit per a milions de consumidors i en una despesa de màrqueting obligatòria per a les marques.

Tot aquest ecosistema se sustenta en un sistema de pagament sense friccions. El duopoli Alipay-WeChat Pay domina el mercat, amb més de 1.300 milions d'usuaris cadascun. La facilitat amb què es pot passar de veure un producte en un directe a pagar-lo amb dos clics dins de la mateixa app és el veritable motor que elimina qualsevol barrera entre el desig i la compra.

En perspectiva, el negoci de l'e-commerce a la Xina és molt més que vendes online. És una màquina econòmica perfectament engranada que integra logística, entreteniment, xarxes socials i fintech, marcant el ritme que la resta del món intenta seguir. La pregunta ja no és si arribarà aquest model, sinó qui serà capaç d'adaptar-se'n.