Les companyies europees han de fer un pas decidit per desplegar amb més rapidesa la intel·ligència artificial (IA) si volen tancar la creixent bretxa de productivitat amb altres regions del món i mantenir-se competitives a escala global. Així ho recull l'informe Europa davant el repte de la IA, elaborat per Accenture, que analitza les 800 majors empreses del continent, entre elles un centenar d'espanyoles.
L'estudi revela que la productivitat mitjana dels treballadors europeus és avui del 76% respecte a la dels seus homòlegs als Estats Units, una diferència notable si es compara amb la paritat que existia fa trenta anys. Segons Accenture, un dels principals factors que expliquen aquest desfasament és la manca d'inversió tecnològica.
La consultora estima que si totes les grans empreses d’Europa assolissin els nivells d'adopció de la IA que ja mostren els sectors més avançats, es podrien generar fins a 200.000 milions d'euros addicionals en ingressos anuals. A Espanya, però, el 55% de les empreses encara no ha fet una inversió significativa en aquesta tecnologia emergent, una xifra molt similar a la mitjana europea (56%).
Mercedes Oblanca, presidenta i consellera delegada d'Accenture a Espanya i Portugal, destaca que “Espanya té les condicions idònies per esdevenir un hub tecnològic europeu”, tot i que admet que per aconseguir-ho “cal que les grans empreses impulsin la seva transformació digital invertint en IA i fomentant models de col·laboració”.
L'informe també apunta diferències notables segons la mida de les empreses. El 48% de les grans companyies europees ja ha escalat almenys una iniciativa transformadora amb IA generativa, mentre que entre les petites aquesta xifra baixa fins al 31%.
Pel que fa al cas espanyol, el 79% de les grans empreses ha nomenat un responsable específic d’IA. No obstant això, només el 39% disposa d'una estratègia estructurada en dades i intel·ligència artificial, i poc més d’un terç ha integrat agents d’IA en els seus processos operatius. “Europa té tots els ingredients per liderar la revolució de la IA”, assegura Mauro Macchi, CEO d'Accenture a la regió EMEA. “Ara és l’hora de passar a l’acció", expressa el directiu.
En un altre ordre, però sense deixar l'àmbit de la IA, un informe d'EY també recull com un 70% de les empreses i organitzacions espanyoles ja han registrat estalvis o beneficis econòmics vinculats a la intel·ligència artificial, mentre que un 77% reconeixen haver augmentat la seva productivitat gràcies a aquesta tecnologia. Aquests percentatges superen notablement la mitjana europea, que se situa en un 56% i un 43%, respectivament.
Segons el segon Baròmetre Europeu de la IA, l’impacte econòmic presenta encara una distribució desigual. A Espanya, el 49% dels alts directius asseguren haver aconseguit més d’un milió d’euros en beneficis derivats de la intel·ligència artificial, una xifra que queda per sota del 57% registrat a la mitjana europea.
No obstant això, un 31% de les empreses espanyoles situen els seus guanys entre els 2,1 i 5 milions d’euros, molt a prop del 34% que es dona a la resta d’Europa. El retorn mitjà anual que la IA aporta a les empreses europees arriba als 6,24 milions d’euros, una dada que indica que a Espanya encara hi ha marge per transformar una adopció creixent en resultats més tangibles.