Totes les grans empreses del món estan invertint en intel·ligència artificial. La pime i la microempresa no tenen tanta facilitat per fer-ho. No totes han d'avançar al mateix ritme ni de la mateixa manera, però si saben detectar on, com i amb qui fer-ho, poden implantar-la i agafar avantatge al seu mercat. Així ho han explicat algunes pimes a l'IA SUMMIT, celebrat aquest divendres organitzat per ON-IA i BBVA.
Oriol Alba, secretari general de Cecot, Ricardo Oliver, head of data de BBVA, Antonia Miguel, International product manager de NEOS Surgery, i Juli Creus, data science & software manager de GPAINNOVA, han debatut sobre la IA a l'empresa, des de les seves pròpies experiències i també les dels seus partners. La conclusió és clara: si es disposa de les dades, se sap detectar, o captar, el talent, i es trien bons companys de viatge, aquest viatge arribarà a bon port, tot i que el camí pugui ser llarg.
“La IA ho impregna tot”, ha assegurat Alba, per la qual cosa “té sentit que es reuneixin equips de diferents àrees” per tenir una “bona anàlisi multidisciplinària”, que és una de les claus. Una altra és “el talent, buscar aquestes persones, a les vostres organitzacions, que tinguin ganes, que siguin pioneres, que els agradi. Són importantíssimes, perquè es volen involucrar”. Això, a més, genera que altres àrees de l'organització vulguin també adoptar la IA: “Quan una àrea aplica IA i pot fer coses de més valor, genera interès en les altres àrees de l'empresa”. L'última clau, per al secretari general de Cecot, és “deixar-se acompanyar”, no només de bons partners i assessors, sinó “fins i tot d'un bon client o proveïdor”.

Per a Ricardo Oliver, Head of Data de BBVA a Espanya, hi ha quatre àmbits clau en què l'entitat està treballant. El primer són els processos, utilitzant la intel·ligència artificial en la seva optimització i oferint als clients una experiència cada cop més personalitzada, àgil i segura. Això es reflecteix en “com donem servei als nostres clients i com ens relacionem amb ells”. El segon són les persones, “atraure talent nou adaptat a aquesta onada”. BBVA ha incorporat a la seva plantilla 10.100 nous professionals lligats a la tecnologia i les dades. No obstant això, el head of Data de BBVA a Espanya destaca que “no menys important” és desenvolupar el talent intern. Una cosa que l'entitat està fent impulsant la formació i estenent l'ús de la IA perquè arribi a tots els empleats: “Avui tenim 11.000 llicències al grup de ChatGPT i tenim 120.000 empleats amb Gemini al seu escriptori de treball”.
El tercer és la tecnologia, “és important també que les plataformes siguin capaces d'integrar-se amb la intel·ligència artificial”. I per últim les dades, “totes les companyies tenim un munt de dades transaccionals, les anomenades estructurades. La revolució actual va d'afegir dues coses més: les dades no estructurades com converses, reclamacions, etc.; i segon, el temps real, ser capaços de detectar esdeveniments en temps real i que es connectin amb les plataformes de dades i operacionals”.
Antonia Miguel, de NEOS Surgery, ha explicat la seva experiència, la d'una pime que està començant, i de la mà d'un partner, en aquest cas, Cecot. Han arrencat amb l'automatització de tasques i les dades. “Encara treballem amb Excel, però la IA ens estalvia moltíssim temps. Ens aporta poder economitzar molt de temps i dedicar-lo a tasques de més valor”, ha explicat.

“Hem començat per l'àrea de màrqueting i hi veiem molt de potencial”, ha afegit Miguel, que confessa: “Com que hem començat fa poc, podríem continuar treballant sense IA, però seria un error, perquè, com que treballem en equips mèdics, posar un producte al mercat ens costa deu anys; amb la IA ens pot agilitzar els processos”. “La IA és un aliat per al talent de l'empresa, que ens ajudarà a innovar de cara al pacient”, ha resumit en una frase.
Juli Creus, per la seva banda, ha detallat com usa la intel·ligència artificial GPAINNOVA: “Hem intentat introduir la IA de forma transversal a l'empresa”, per exemple en processos d'optimització industrial i automatització de processos, en màrqueting i service. I ha resumit el paper clau de la IA així: “És una mica difícil predir on arribarem, però el que és segur és que sense ella no hi arribarem”.

Creus s'ha referit també a les dades com un factor clau: “A vegades ens trobem en moments que no tenim prou dades per entrenar models, perquè estem llançant productes al mercat constantment. A vegades ens inventem les dades basades en les de màquines anteriors”.
L'experiència de BBVA és molt més àmplia: “Sempre ens agrada dir que som un banc innovador, que intenta estar a l'avantguarda i oferir serveis avançats als nostres clients. Als anys 70, BBVA va ser el primer banc que va treure una targeta de crèdit a Espanya. Ens hem anat avançant a molts moments. Per exemple, en la digitalització i ara en la intel·ligència artificial.
Sobre els propers passos, creu que “la personalització és clau en aquesta nova etapa” i volen que “cadascun dels 80 milions de clients de BBVA tingui la seva pròpia app”, per a la qual cosa fan servir la IA. I també la veu: “Estic convençut que un dels canvis que viurem en els propers anys és l’ús de la veu, la veu es convertirà en un canal més. I això permetrà que moltes persones que tenen respecte a fer servir la IA, trenquin aquestes barreres. Aquesta onada tecnològica permetrà tancar la bretxa entre les diferents generacions”.

Alba ha admès que la pime arriba a la IA “amb una mica de por, però amb il·lusió”, perquè veu “la gran disrupció, però pensa que en el seu dia a dia, quina aplicació pràctica pot tenir”. Però malgrat això, “les pimes tenen l'oportunitat de veure on tenen més potencial i detectar tasques de menys valor afegit que poden automatitzar, i així posar les persones en les posicions clau”.
A més de la taula rodona, l'IA SUMMIT ha comptat amb la participació de Núria Asensio, directora de zona de BBVA a Barcelona, que ha obert la jornada amb una invitació a “reflexionar sobre el paper que jugarà, ara i en el futur”, la intel·ligència artificial en el món empresarial i en el dia a dia de les persones. En aquest sentit, Asensio considera que l'esmentada tecnologia ha estat capaç de “transformar el nostre teixit productiu i captar noves oportunitats de negoci”.

Des de BBVA s'entén que la tecnologia per si sola no n'hi ha prou, el que importa és posar-la al servei de les persones i de les empreses, ajudant-les a tirar endavant els seus projectes. Una cosa que a l'entitat fan des de fa gairebé 170 anys gràcies a la seva aposta “per la innovació i l'arrelament al territori”. La directiva no ha volgut desaprofitar l'altaveu per recordar que “per fer realitat els projectes de vida i de negoci de les persones cal que la innovació i el progrés vagin de bracet”.

Per la seva banda, José Antich, editor d'El Nacional, ha subratllat el paper del projecte de l'ON-IA per acostar la intel·ligència artificial al teixit empresarial català, majoritàriament format per pimes, amb un discurs “pròxim, amb sensibilitat i arrelament”, i en català, alhora que va constatar la seva implantació però ja “inevitable” en tots els sectors, inclosos els mitjans de comunicació.

El tecnòleg David Poblador, en la ponència final, ha afirmat que, si bé la intel·ligència artificial ha irromput finalment en el gran públic després d'anys d'ús en investigació, la seva adopció comporta advertiments i no garanteix resultats immediats. El fundador d'All Tuner Labs ha estat contundent en afirmar que el factor clau per a l'èxit no és la sort, sinó un lideratge capaç de tancar aquesta bretxa i gestionar la tecnologia de forma estratègica i realista.