Amazon i The New York Times han tancat un acord perquè la companyia tecnològica nord-americana pugui accedir al contingut del rotatiu i utilitzar-lo en l’entrenament dels seus sistemes d’intel·ligència artificial. Segons ha informat The Wall Street Journal, l’acord preveu un pagament anual mínim de 17 milions d'euros al diari novaiorquès.
El pacte, que es va anunciar a finals de maig, inclou també els continguts de la plataforma culinària NYT Cooking i del portal esportiu The Athletic, tots propietat del grup New York Times. A la pràctica, això permetrà integrar fragments i resums d’articles en serveis com Alexa, l’assistent virtual d’Amazon, així com en altres aplicacions i models d’IA desenvolupats per la firma de Jeff Bezos, també propietari de The Washington Post, un dels competidors directes del Times.
Es tracta del primer acord de l’editorial centrat específicament en l’ús del seu material per a IA generativa. "El pacte reflecteix el nostre principi fonamental: el bon periodisme s’ha de pagar", va afirmar Meredith Kopit Levien, directora executiva del New York Times, en declaracions recollides el maig passat. El desembre de 2023, The New York Times va demandar OpenAI i Microsoft per haver utilitzat presumptament els seus articles sense permís ni compensació per entrenar els seus models de llenguatge.
Tot i que la xifra de 17 milions suposa tan sols un 1% del pressupost del grup editorial per al 2024, marca un gir en l’estratègia del Times respecte a la intel·ligència artificial. El desembre de 2023, el diari va demandar OpenAI i Microsoft per una presumpta infracció de drets d'autor, acusant-les d'haver utilitzat els seus articles per entrenar models com ChatGPT sense cap mena de compensació.
En paral·lel, altres mitjans com Time Magazine, Le Monde, News Corp (matriu de The Wall Street Journal) i el grup espanyol Prisa Media també han començat a signar acords similars amb empreses d’IA com OpenAI, assenyalant un canvi generalitzat en la relació entre mitjans i tecnologia.
Plataformes com ChatGPT, Gemini o Claude han demostrat capacitat per redactar textos periodístics, resumir informacions complexes o traduir continguts a múltiples idiomes en temps rècord. Aquesta evolució ha estat rebuda amb interès per part de moltes redaccions, que veuen en la IA una eina per agilitzar tasques rutinàries, analitzar grans volums de dades i millorar la personalització de les notícies per a cada lector.
Tanmateix, la integració de la IA també genera preocupació. L’ús massiu d’articles per entrenar sistemes sense autorització prèvia ha desencadenat litigis legals, com el cas del mateix New York Times contra OpenAI i Microsoft. A això s’hi sumen els dubtes sobre l’autenticitat, la desinformació i la pèrdua del paper humà en la validació de les notícies.
Una de les aplicacions més visibles de la IA és la personalització del contingut. Gràcies a l’anàlisi del comportament del lector (temps de lectura, seccions preferides, dispositius usats), els mitjans poden oferir notícies a mida de cada usuari. El periodisme es troba en un punt d’inflexió. La IA obre portes a una nova era de continguts, formats i rendibilitat.