L'expert en transformació digital Alfredo Zurdo, directiu de la consultora Entelgy, analitza en aquesta entrevista amb ON-IA el fenomen de la intel·ligència artificial i la seva aplicació pràctica a les empreses. Zurdo adverteix que la majoria d'inversions en IA generativa no generen retorn tangible, i critica que les organitzacions abordin aquesta tecnologia sense una estratègia clara.

El consultor destaca que l'èxit no depèn només del tècnic, sinó d'un canvi de mentalitat que prioritzi la formació ètica i el pensament crític. "La IA és transformació, no solament tecnologia", afirma Zurdo, qui comparteix la seva visió sobre com les empreses poden adoptar-la de manera responsable i efectiva.

Què és per a vostè la intel·ligència artificial?
En general, s'entén que la intel·ligència artificial és tenir aquestes capacitats cognitives que són pròpies dels éssers humans en alguna cosa que no és humà com una màquina. I això és un concepte que no és nou, perquè s'ha estudiat durant dècades. Ara bé, s'ha tornat extremadament popular amb la generativa. 

Ens podia donar algun exemple de com utilitza vostè la IA en el seu dia a dia?
El bo, i alhora inquietant, que té la intel·ligència artificial és que és en el nostre dia a dia pràcticament sense adonar-nos-en. Des que t'aixeques al matí, el teu telèfon intel·ligent sap quina és la millor hora per posar l'alarma i despertar-te, suggerir-te les fonts de notícies més interessants del dia o quina ruta és la més adequada quan et munta al cotxe.

Més enllà d'aquests usos quotidians, una persona com jo amb un perfil de consultor utilitza la IA generativa per fer anàlisis complexes de documents i la redacció d'informes o articles. 

El bo, i alhora inquietant, que té la intel·ligència artificial és que és en el nostre dia a dia pràcticament sense adonar-nos-en

En quin àmbit observa Alfredo Zurdo que s'està aplicant la intel·ligència artificial en el món de l'empresa?
Principalment en productivitat, per a l'anàlisi i redacció de documentació per part del treballador. En l'últim any, també s'ha registrat un fort increment en el desenvolupament de programari. Hi ha molts avenços en productivitat i desenvolupament de codi. 

Quin és, segons el seu criteri, l'error que estan cometent les empreses en aquest procés d'aplicació de la intel·ligència artificial?
L'error que més es repeteix en totes les reunions en què he pogut estar amb directius i empreses és pensar que els projectes d'IA generativa són solament tecnologia. M'explico, això (la intel·ligència artificial) és transformació i transformació requereix tenir clar el propòsit per al qual el vols utilitzar. 

És un canvi de xip, hem de pensar les coses d'una altra manera i quins processos o àrees de negoci es poden veure beneficiades. El que estic veient és que de vegades es comença la casa per la teulada. Un error comú és utilitzar una tecnologia, sense propòsit, perquè tothom ho fa.

Un error comú és utilitzar una tecnologia

Com estan abordant a Entelgy la convivència amb la intel·ligència artificial?
Per a nosaltres és un gran repte, perquè una companyia com la nostra que, en gran part, presta serveis de desenvolupament de programari, suport als usuaris i gestió d'infraestructures. Internament, hem fet un procés d'alfabetització que consisteix a conscienciar i aconseguir una adopció segura, ètica i responsable de la intel·ligència artificial.

Això requereix que totes les persones de la companyia passin per aquest procés. Identifiquem un per un tots els serveis en què té sentit utilitzar la intel·ligència artificial. Explorar aquestes oportunitats d'automatització i equivocar-se aviat i barat. Un procés en què ja portem gairebé un any. 

Han detectat algun exemple tangible on la intel·ligència artificial hagi generat un retorn de la inversió?
Existeix un estudi molt famós i controvertit de l'Institut Tecnològic de Massachusetts. En aquest document es diu que el 95% de les inversions relacionades amb la intel·ligència artificial generativa no generen un retorn tangible. Hi ha un 5% que sí, i a partir d'aquest punt és on ens hem de fixar. No hem d'oblidar que amb la IA, els projectes es desenvolupen amb menys personal i hores. 

Les empreses estan a la recerca de talent especialitzat. Què recomana per completar aquest procés?
Tenim un problema per trobar talent. Per què? Això és nou per a tothom i les persones que realment poden aportar un plus amb la seva experiència són les que són i tothom competeix per la seva contractació.

Personalment, crec que la diferència, més enllà del que saps, ve per alguna cosa més del coneixement tècnic com és el pensament crític. Es requereix tenir visió sistèmica i amb molta perspectiva. A més de les habilitats d'intel·ligència artificial o alfabetització digital, també cal tenir una capacitat notable per analitzar i solucionar problemes. 

No hi ha una bona governança d'aquesta tecnologia

Hi ha algunes veus que apunten una visió molt tècnica del que és la IA en l'àmbit de la societat. Què creu que es pot fer perquè la gent entengui millor el que és la intel·ligència més enllà dels aspectes tècnics?
Quan parles amb consells d'administració i empresaris, el primer pensament és que això de la IA és de l'informàtic. És un error que ens condueix al fet que a les organitzacions, tant públiques com privades, no hi hagi una bona governança d'aquesta tecnologia. 

Responent la pregunta de la societat, una cosa que jo recomanaria és fer entendre que no és simplement una tecnologia. La intel·ligència artificial és una eina de propòsit general que pot impactar, socioeconòmicament parlant, a tots els nivells. 

Quina opinió li mereix el debat ètic que s'està generant al voltant de la intel·ligència artificial i el seu ús?
És un tema controvertit, perquè és una tecnologia punta que pot ser utilitzada per fer coses bones o no tan bones. Tenim un enfocament, per exemple, que la IA.

El drama de l'automatització no és que posem una tecnologia que faci la feina de les persones que fa 20 anys que fan aquesta activitat. El drama és que tinguem persones que han fet durant 20 anys la feina d'una màquina. A aquestes persones els hem de donar altres competències, especialment en les feines repetitives i de poc valor.  

Es produirà un reequilibri de tasques en les quals ens haurem de focalitzar els humans

I per últim. En quin escenari veu la intel·ligència artificial a mitjà i llarg termini?
És una pregunta difícil perquè això va a una velocitat tremenda, l'últim any ha estat una bogeria. L'objectiu de les grans tecnològiques com OpenAI, Google i Meta és la intel·ligència artificial. Ara bé, jo crec que no és tan a prop com alguns pensen.  A mitjà termini veurem aplicacions més pràctiques i que ens resoldran moltes tasques.

Es produirà un reequilibri de tasques en les quals ens haurem de focalitzar els humans, tenint en compte que tenim un avantatge competitiu amb la màquina com és la intuïció o la nostra capacitat de tenir empatia. Segurament no ens adonarem que implementem la IA i això ens farà més productius, creatius i millors persones.