El grup hongarès Magyar Vagon ha presentat formalment davant de la Comissió Nacional del Mercat de valors (CNMV) l'opa anunciada sobre el 100% del capital del constructor ferroviari espanyol Talgo, una operació que en principi no compta amb el suport del govern d'Espanya.

Segons la comunicació remesa al supervisor borsari, l'opa es dirigeix al 100% del capital de Talgo per un import total de 619,3 milions d'euros, a un preu de 5 euros per acció, en els mateixos termes que ja va anunciar el grup hongarès el passat 7 de març. En principi, el govern espanyol no veu amb bons ulls aquesta operació perquè entén que Talgo és un operador estratègic i juga un paper fonamental en el transport ferroviari.

La documentació presentada explica que el passat 22 de març el grup hongarès va sol·licitar al govern l'autorització del Consell de Ministres a aquesta entrada de capital estranger, encara que l'Executiu encara no s'ha pronunciat. El Ministeri d'Economia no ha fet comentaris. A més del govern espanyol, els aspirants estan en converses amb els sindicats, enmig d'informacions que apunten que altres companyies també podrien tenir interès en el fabricant de trens espanyol.

L'operació ha rebut el suport dels principals accionistes de Talgo: Pegaso Transportation International, amb un 40,03% del capital, un conglomerat en el qual hi ha el fons d'origen britànic Trilantic —fundat per dos exexecutius de Lehman Brothers—, la família Oriol (descendents dels fundadors) i Torreal, la societat de Juan Abelló.

Tenen participacions minoritàries la família Torrent Blasco a través de TorrBlas (5%), la companyia d'assegurances Santa Lucía (2,96%) i el banc noruec Norges (2,79%), entre d'altres. La resta cotitza a la borsa. En les reunions amb els sindicats, la firma hongaresa va mostrar la seva intenció de mantenir la seu de l'empresa a Espanya, en cas que l'opa prosperi, i conservar les condicions de treball de la plantilla, segons fonts sindicals.

L'oferent és una societat hongaresa formada per Ganz-Mavag (55%) i Corvinus (45%), participada aquesta última per l'estat hongarès a través del Ministeri d'Economia. Al seu torn, Ganz-Mavag està íntegrament participada per Magyar Vagon, propietat d'un fons de capital risc (Solva II), el principal accionista del qual, amb el 50%, és el ciutadà hongarès Csaba Töro.

L'empresa que llança l'opa és propietat d'un antic assessor del primer ministre hongarès, Viktor Orbán, i s'ha consolidat al sector ferroviari a través de privatitzacions al país centreeuropeu. Darrere d'aquest consorci hi ha DJJ i András Tombor, que va ser conseller d'Afers de Seguretat Nacional d'Orbán durant el seu primer executiu, entre 1998 i 2002.

Al tancament del 2023, la cartera de comandes de Talgo sumava 4.223 milions d'euros, el seu màxim històric, impulsats sobretot per les ampliacions de contractes ja existents. Un 80% del negoci és internacional. Des de la seva sortida a borsa el 6 de maig del 2015 a 9,25 euros per acció, Talgo ha perdut més de la meitat del seu valor, vuit vegades més del que ha baixat en aquest temps l'Ibex 35. Aquest dijous l'acció ha tancat en 4,39 euros, després de pujar un 0,34%, per sota dels 5 euros, preu al qual està formulada l'opa.