La tendència del consum a les rebaixes d'estiu ve lligat a molts factors que, de per si, el diferencien del que fem durant les compres de Nadal. Així doncs, malgrat poder desgranar el que ens podrem gastar aquestes rebaixes, els experts certifiquen que els condicionats venen motivats per altres aspectes, com la mateixa estacionalitat. I, respecte d'altres temporades, cada vegada el panorama és més complex.

Núria Beltran, presidenta de la Comissió de Retail del Col·legi d'Economistes, per ON ECONOMIA admet: "No tinc xifres, però no és de preveure res destacable en aquesta campanya de rebaixes. El creixement de la nostra economia ve més pel turisme i les exportacions que per la demanda interna. I tinc la impressió que el consumidor, en aquests moments de l'inici d'estiu, prioritza més la despesa en lleure, restauració i turisme, que la despesa de compra de producte. Per això penso que la tònica de compres per rebaixes serà tranquil·la". Per tant, no és el mateix consum que toca fer el mes de desembre de regals, que la motivació que tenim a l'estiu. Però, els mateixos que fan les rebaixes, el sector, ara tampoc se sent tan motivat com en anys anteriors.

A partir d'aquí, si la inflació afecta el turisme o el lleure, també a les rebaixes. El passat 2022, les rebaixes van ser fins a un 58% més cares que l'anterior any a conseqüència de la inflació. Instaurats en aquest context ja permanent des de l'esclat de la guerra d'Ucraïna el febrer del 2022, els increments no seran tan pronunciats enguany, però si mirem enrere en els darrers cinc anys, els percentatges són notoris, tocant pics del 100%. Però, ara, la guerra ja no queda tan propera i les amenaces més catastròfiques s'han esvaït, també pel client final.

89 euros per persona

Per tot plegat, el consum durant les rebaixes serà quantitatiu en nombre de consumidors, però amb un tiquet mitjà inferior abans de la pandèmia i superior respecte el darrer any.  Així doncs, el 67% dels espanyols tenen previst acudir a les rebaixes d'estiu i desemborsaran, de mitjana, 89 euros, dos euros més del que preveia gastar l'any passat en el mateix període de vendes, segons l'Associació Espanyola de Consumidors. Així, el 25% no farà cap compra i el 8% es mostra “indecís”, tal com ha precisat l'organització de consumidors.

Una temporada sense repercussió

Per la seva banda, la patronal del sector tèxtil i dels complements, Acotex, ja va avisar que la temporada de descomptes per a l'estiu no seria tan atractiva com anys anteriors. De fet, les vendes el juliol de l'any passat, segons el baròmetre que elabora aquesta associació, van caure un 0,2% llastrades per un inventari a les botigues més reduït del que és habitual. Als factors assenyalats se n'ha sumat un altre que mai havia intervingut en la facturació estiuenca del sector: la convocatòria d'eleccions generals per al 23 de juliol. No tot passa per la inflació, sinó que diferents factors que confirmen la tendència dels experts: una campanya que no passarà a la història, però sense greus caigudes que puguin justificar-se per un context d'inflació que afecta molt.

En darrer terme, cal veure la tendència de preus en el sector retail. Tot i que el preu del vestit i el calçat ha baixat un 0,8% des de començament d'any, l'IPC ha continuat pujant. En concret, un 1,7% des del gener, llastrant de manera preocupant la solvència familiar: tres de cada quatre famílies viuen al dia, és a dir, sense capacitat d'estalvi. Una dificultat que també es trasllada a la compra de roba, una despesa difícil d'afrontar per al 42% de les llars. Precisament per això, l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) considera que moltes famílies aprofitessin les rebaixes d'estiu per fer front a la compra de vestit i calçat que estigués pendent.