Les matriculacions del mes de març registren augments notoris. A Espanya ha augmentat un 66,1% en vendes, és a dir, 99.524 automòbils matriculats. I Catalunya també ho fa de forma significativa, tot i per sota del percentatge estatal: un augment del 35,7% de febrer a març que equival a 10.723 matriculats entre cotxes, motocicletes i vehicles comercials. A partir d'aquí, amb el tancament trimestral, ja s'entreveuen les marques i els seus models que estan liderant les vendes en el conjunt espanyol.

Es consolida el boom asiàtic

En primer lloc hi ha el SEAT Arona amb 7.504; segon pel DACIA Sendero amb 6.595 i completa el podi el TOYOTA CH-R amb 6.459. Malgrat que SEAT torna a estar al capdamunt de la llista, cal tenir en compte que les marques asiàtiques cada vegada tenen una presència més forta i consoliden el lideratge que han pogut mantenir davant la crisi de microxips i primeres matèries. A tall d'exemple, tot i que TOYOTA en el global des de gener se situa en tercer lloc, aquest mes de març ha tancat com a líder mensual i, més enllà del model, com a marca va per davant de la resta d'ençà que va començar l'any.

La llista del primer trimestre

La llista dels deu models més venuts la completa: 4t per PEUGEOT 2008 amb 5.837 matriculats; 5è OPEL Corsa amb 5.206; 6è SEAT Ibiza amb 4.879; 7è HYUNDAI Tucson amb 4.868; 8è KIA Sportage amb 4.760; 9è FIAT 500 amb 4.648; 10è TOYOTA Corolla amb 4.510. D'aquestes dades, l'altra derivada és veure com lideratges compartits i previs al 2020 com Volkswagen ara ni apareixen. I de l'altra banda, de les deu posicions, quatre models, és a dir, pràcticament el 50%, són asiàtics. Els canvis en les marques són més palpables que en l'evolució dels motors on, encara ara, la combustió tradicional per gasolina arriba al 40% i el dièsel passa el 10%, i continuen sent els sistemes més escollits per una majoria, tot i que cada vegada més ajustada davant l'electrificació o l'hidrogen.

 

Bones perspectives

Les patronals de l'automoció, des d'ANFAC fins a Faconauto i la catalana Fecavem celebren les dades amb les quals marxen de Setmana Santa. Així doncs, el mercat de turismes i tot terrenys encadena el tercer mes en positiu aquest any i aconsegueix tancar el primer trimestre amb un increment del 44,5%, amb un total de 237.563 unitats. Pel que fa al mercat al març, s'acumulen un total de 99.524 unitats, un 66,1% més que el mateix mes de l?any anterior. Aquest increment es deu principalment tant a la millora en la cadena logística com de la producció de vehicles. De la mateixa manera, en aquest darrer mes de març s'ha donat sortida una bossa de comandes acumulades que han incrementat el volum de vendes,
principalment per al canal de llogadors i empreses.

De tota manera, encara que hi ha una millora en el mes de març el mercat continua situant-se un 19% inferior que les xifres prèvies a la pandèmia, a 2019. Les emissions mitjanes de CO2 dels turismes venuts al març es queden en 119,8 grams de CO2 per quilòmetre recorregut, un 0,28% inferior que la mitjana d'emissions dels turismes nous venuts a el mateix mes del 2022. Durant el 2023, les emissions se situen en 119,1 grams de CO2 per quilòmetre recorregut, un 0,34% menys que el mateix període de l'any anterior.

Félix García, director de comunicació i màrqueting d'ANFAC, ha explicat que “les vendes de turismes nous tanquen un primer trimestre en positiu, cosa que no passava des d'abans de la pandèmia. I ho fa amb un març en què gairebé hem fregat les 100.00 vendes. En aquests tres primers mesos hem tingut una certa estabilitat a la cadena de subministrament de peces i en logística que han permès donar sortida a les comandes generades, com ho demostra l'estirada del canal d'empreses. No obstant això, els particulars segueixen comprant més de 15.000 vehicles menys mensualment que el 2019. Els dubtes entorn de l'ús del vehicle privat i la seva demonització continuen generant confusió: des de les institucions s'ha de deixar clar que el vehicle de baixes i zero emissions és part de la solució i no del problema per aconseguir la descarbonització del transport”.