"Vinc a cobrir l'expedient". Aquesta seria probablement la frase que més abundaria entre aquells empleats que van cada dia al lloc de treball sense cap motivació pel que fan, ni per la qual cosa poden aportar a l'organització. Però són també aquells que, malgrat aquesta actitud, són pocs els retrets que reben dels seus caps que no adverteixen que l'únic interès del treballador és sobreviure dins d'una estructura més àmplia, mantenint i gaudint dels privilegis laborals i cobrant a fi de mes un salari acceptable.

Aquest col·lectiu renúncia silenciosament (quiet quitting), sense deixar-se notar, sense generar problemes, a formar part del projecte empresarial. Per tant, no aporta valor suplementari. "Fem un símil", proposa Àlex Galofré, fundador i soci d'Institut de Comunicació, juntament amb Ferran Ramón-Cortés. "És el mateix que passa quan poses el mòbil en 'manera avió'; funciona, però no te n'assabentes, i hi ha prestacions que queden en stand by". "Però el teu mòbil no s'ha espatllat, ni el pots tirar".

Galofré i Ramón-Cortés han ideat Sikkhona Team Assessment, una eina perquè les empreses avaluïn els seus equips i descobreixin, de manera anònima, quin és el grau de satisfacció dels seus treballadors. "I s'emporten moltes sorpreses". A més, és un problema que es detecta en tota mena d'organitzacions, no hi ha de demonitzar les estructures més tradicionals ni sobrevalorar les start-ups. Tampoc no va de "nou o obsolet"; hi ha empreses de nova creació que han incorporat als seus equips des de zero "en les que també podem trobar dinàmiques o actituds tòxiques, ja siguin individuals o de grup".

Generalment, el que s'aprecia és que els equips de treball s'han d'establir en la confiança mútua entre empleat i cap, però també entre els mateixos treballadors. Aquesta és la base per tenir departaments cohesionats i conseqüentment per millorar la productivitat.

Aquests factors imprescindibles, que en part s'han emportat per davant o han alterat la situació laboral que s'ha viscut durant la pandèmia, "es dilueixen amb el teletreball", adverteix Galofré. De l'experiència que obtenen amb Sikkhona es dedueix que la fórmula adequada és el treball híbrid i millor si el percentatge de presencialitat supera les hores de feina en remot. "Els equips han de generar confiança, comunicació, salut relacional, cohesió... és bàsic", concreta Galofré.

Des de l'anonimat més estricte, Sikkhona desenvolupa dinàmiques per a cada departament i fins i tot per a cada empleat en funció de l'estadi de motivació i implicació que té amb i per a l'empresa. És important tenir en compte que, habitualment, un empleat que hagi fet seva la 'renúncia silenciosa', tampoc no és actiu en la recerca de feina.

Cal considerar com, a més, altres factors com la 'gran renúncia' espanyola està a anys llum del que succeeix als EUA, ja que els drets laborals tenen enfocaments molt diferents: entre altres factors, aquí aquests augmenten en funció de l'antiguitat en l'empresa. Si a Espanya van dimitir 4.000 empleats el març de 2021 -segons dades de la Guia del Mercat Laboral 2022 de la consultora Hays-, als EUA van ser més de 4 milions cada mes durant tot 2021. En conclusió, els espanyols estan descontents, però les condicions i els drets laborals dificulten l'abandonament del lloc de treball.

El 2023 es presenta com un any en què les iniciatives empresarials en l'àmbit dels recursos humans seran una condició sine qua non. Detectar l'estat de salut emocional dels equips i saber gestionar-la serà un dels reptes més importants per assolir l'èxit, tant en l'àmbit intern com de resultats, segons l'opinió dels experts de l'Institut de Comunicació. El consell per a les organitzacions: invertir a augmentar l'engagement i benestar dels empleats, en mesurar en temps real el nivell de satisfacció i també de productivitat de la plantilla.

Amb la dinàmica Sikkhona "podem mesurar a quin estadi es troben les seves relacions i proporcionar-los eines per encarrilar-les", assessora Ferran Ramón-Cortés. Aquesta eina detecta quins empleats estan alineats per tal de l'empresa i els seus objectius i quins han "descarrilat". Entre els primers, es troben aquelles persones compromeses amb els equips de treball i disposades a prioritzar els objectius comuns als individuals. "A les que també cal cuidar, per descomptat, perquè del talent viuen les empreses i actualment, des dels milennials als sèniors, l'empleat que no té la percepció que té l'oportunitat de contribuir al propòsit de l'empresa, que no pot aprendre amb ella, que no pot créixer professionalment en el seu si....aquest treballador, per molt elevat que sigui el seu salari, sempre veurà la porta oberta per anar-se'n a una altra companyia", explica Galofré.

Entre els empleats passius, els que han "descarrilat", Sikkhona troba les causes per les quals intervenen poc o es guarden les seves opinions sobre els projectes i les tasques o els que callen per no ser represaliats, "hi ha por, de vegades, a les conseqüències d'afrontar les situacions". Àlex Galofré explica com són d'útils les il·lustracions que conté Sikkhona per aflorar i descriure l'estat d'ànim i l'actitud d'un professional. Una imatge val més que mil paraules.