Un 91% de les empreses espanyoles tenen dificultats a l'hora de trobar perfils qualificats, segons la guia del mercat laboral de l'empresa de recursos humans Hays publicada aquest dijous. Es tracta d'un 7% més del 83% que mostrava aquesta preocupació l'any passat i un 20% més que l'any 2021, quan un 71% deia tenir dificultats per trobar personal qualificat. 

L'enquesta s'ha fet entrevistant 1.228 empreses i 2.744 treballadors i analitza les principals tendències del món del treball de cara a aquest 2023. Pel que fa a les empreses, un 79% pretén contractar més treballadors durant aquest any, xifra un 8% superior a l'any passat, i en un 78% el que cerquen són treballadors fixos.

Ara bé, l'augment de costos és el principal obstacle per a aconseguir els objectius d'aquestes companyies, segons reporten un 36% dels enquestats, per un 20% que veu més problemàtica l'escassetat de professionals qualificats i un 13% més preocupada per la limitació de pressupostos. A més, un 11% dels directius entrevistats consideren la dificultat per retenir el talent actual com el factor que impedeix a l'empresa assolir els propòsits. 

Els treballadors, per la seva banda, es mostren majoritàriament desmotivats amb la seva feina, en un 61% dels casos, percentatge molt similar al 63% que cerca activament canviar de feina. A més, hi ha un 65% de treballadors que considera que el seu salari no és d'acord a la feina que fa. 

Els empresaris son en general optimistes amb els seus negocis, ja que un 60% creuen que la seva mida augmentarà (percentatge proper al 67% que diuen que ja ho va fer durant l'any 2022), per un 28% que creu que es quedarà igual i un 12% que preveu una reducció del seu negoci. Es tracta d'un percentatge optimista tenint en compte que el 21% dels enquestats expliquen que durant l'any 2022 l'empresa ha vist minvat el seu volum de negoci. 

A l'hora de cercar talent, s'observa una inversió de tendència entre el tipus de coneixement que es prioritza. Així, les habilitats tècniques són ara més valorades que les interpersonals, que l'any passat eren més cercades. Si a l'informe de l'any passat un 30% de directius valorava més les conegudes com hard skills, ara un 47% les troba més importants. Les soft skills, en canvi, cauen del 70% al 53% de predilecció. 

Diferents percepcions de treballadors i empreses

L'estudi mostra també les diferències de percepció entre treballadors i empreses sobre idèntiques qüestions. Per exemple, un 99% dels treballadors creu tenir les habilitats necessàries per a complir els seus objectius, mentre que només un 83% de les empreses creu disposar del talent necessari. Un 38% dels treballadors creu que la seva empresa no aborda la manca d'habilitats dins el seu equip i només un 19% d'empreses admet no fer-ho. 

Les percepcions disten encara més pel que fa a la formació. Mentre que el 82% de les empreses asseguren oferir formació interna, només un 67% dels treballadors ho considera. L'escletxa s'eixampla encara més amb la formació externa, que un 71% d'empreses diu oferir malgrat que només la meitat dels treballadors, un 35%, assegura que li és oferta. Un 13% d'empreses assegura oferir mentoria, però només un 4% dels treballadors ho veu així. 

Els treballadors són en canvi més optimistes que les empreses pel que fa als augments salarials de cara a 2023. Mentre que un 50% de professionals espera que el seu salari augmenti per sobre del 5% aquest enguany, només un 30% d'empreses creuen que es mouran per aquesta xifra. La franja més habitual de pujada és la que va del 2,5 al 4,9%, que és el que esperen augmentar els sous un 37% de les empreses. Ara bé, un 82% de les empreses esperen apujar els salaris. Per sectors, el digital és de llarg el que espera pujades salarials més altes, de fins a un 8% durant l'any 2023, per sobre del 4% que esperen apujar-lo al sector de tecnologies de la informació. 

L'any passat, un 80% de les empreses diuen haver pujat els salaris dels seus treballadors, una xifra molt superior al 43% que ho reportaven a finals de l'any 2021.  La transparència salarial és de nou motiu de discrepàncies entre el 45% d'empreses que creuen que son prou transparents i el 20% de treballadors que així ho pensen.

El teletreball és un dels aspectes més debatuts a les oficines, sobretot d'ençà que la pandèmia el va forçar a la gran majoria de sectors. Que s'ha implantat a moltes empreses està clar, però també que hi ha diferents punts de vista sobre si és adient i sobre si s'està implementant com cal a les empreses. Pel que fa al model ideal, tant treballadors com empreses aposten per un model híbrid entre teletreball i presencial, però discrepen del com. Un 55% de les empreses s'inclinen per un model híbrid amb les condicions fixades, mentre que un 67% dels professionals prefereixen un model híbrid però amb total flexibilitat. Un 12% dels professionals aposten pel remot total, model que només agrada a un 3% de les empreses. El que ja és residual són els treballadors (1%) i empreses (2%) que creuen que la feina ha de ser totalment presencial. El model presencial ha caigut segons l'enquesta d'un 42 a un 38%, mentre que l'híbrid ha crescut del 53 al 59% dels enquestats i el model remot també ha disminuït del 5 al 3%.Un 53% dels treballadors creuen que tenen les eines per fer teletreball, però un 73% de les empreses asseguren oferir-les.