Pere Llopart és l'actual president de la marca col·lectiva Corpinnat, que agrupa a 19 cellers elaboradors de vi escumós a la comarca del Penedès, defensa la vinya i el sector que aposta per la qualitat, per la innovació, per la tecnologia... com a fórmules per garantir el futur de la vinya i dels viticultors a Catalunya. I que fa valdre el Penedès. És optimista, però reflexiona que "el futur se l'ha d'acompanyar amb totes les eines que calguin". Fa un bon balanç de la verema que acabem de tancar: "una verema excel·lent, sobretot perquè venim de quatre anys de sequera, d'una sequera molt cruel a la zona del Penedès, a la zona de Corpinnat".
De quines xifres estaríem parlant?
Amb la verema d'enguany ens hem ressituat a nivells anteriors a la sequera, a les mitjanes de quantitat que registràvem els últims anys. Respecte a l'any passat, hem incrementat un 58% el volum. Una collita que ha arribat a gairebé els 8 milions de quilos de raïm, amb un rendiment mitjà de 6.644 kg/ha, per sobre dels 4,5 milions de quilos del 2024. Això ens dona una mica d'idea de la diferència respecte els anys de sequera. És a dir, amb el volum d'aquest any hem retrobat gairebé les mitjanes que portàvem els 10 o 15 anys anteriors a la sequera.
Part d'aquest increment es pot atribuir al fet que la marca ha registrat un creixement exponencial amb l'entrada de nous cellers?
En part sí. En un any l'associació ha passat de 12 a 19 cellers que, paradoxalment, també suposa un augment del 58%. I desde la verema de 2024, el grup ha sumat set nous cellers i ja supera els 3 milions d'ampolles anuals. Això ens demostra que la marca s'està consolidant. Hi ha més cellers que se sumen a enfortir i promocionar la marca i ho fan complint amb un seguit de requisits molt estrictes, perquè són molt exigents. Això ens honora i ens dona molts ànims.
Tenen més sol·licituds per entrar?
Està previst que en els pròxims mesos s'incorporin nous elaboradors a Corpinnat. S'estan fent les auditories pertinents, que és un procés molt exigent, que pot portar molts mesos, fins i tot, anys de feina. Primer, auditories per poder incorporar-se a la marca Corpinnat, però després també hi ha auditories anuals que s'han d'anar superant. De fet, el reglament de Corpinnat és el més exigent dins del món dels escumosos i m'atreviria a dir que del món dels vins.
Si l'esforç i el control és tan exigent, per què creu que compensa formar part de Corpinnat?
És una aposta del sector. Corpinnat aporta valor a les marques de vi escumós, per l'exigència en el cultiu, la verema, l'elaboració, la criança en el celler... Unes exigències que ja tenim celler a celler, però que era dificultós transmetreu al consumidor de forma individual perquè conegués la nostra feina. Ara amb aquesta marca col·lectiva, amb una sola paraula, Corpinnat expliquem moltes coses. Corpinnat significa nascut en el cor del Penedès. Així expliquem moltes coses i moltes més que compartim com a elaboradors i això ens dona molta força i relat de cara al consumidor sobretot i davant dels prescriptors, dels importadors per als mercats exteriors. Els escumosos dels nostres cellers es coneixen com a marques individuals a Catalunya, però per vendre fora ara comptem amb una empara que és una vàlua molt important.
Corpinnat ens dona molta força i relat de cara al consumidor sobretot i davant dels prescriptors
Pateixen els efectes dels aranzels americans?
Som una mica l'excepció del sector perquè no tenim una vocació exportadora molt important. En conjunt les nostres exportacions suposen el 19% de la producció total, quan el sector de les bombolles està exportant més de la meitat de la seva producció. No obstant això, evidentment que els aranzels ens afecten, però no ens preocupen, perquè els Estats Units no és el nostre principal mercat.
El sector de les bombolles... la DO Cava?
El lema de Corpinnat és territori i qualitat. Donem molta importància al territori penedesenc; sobretot a contribuir que el Penedès no es deteriori per falta de valor. Per tant, volem valoritzar aquest territori, la feina dels viticultors, fent tot el possible. Paguem el raïm a un preu digne, enguany era de 0,92 €/kg, tot i que exigint a canvi una qualitat i uns mínims qualitatius importants: cultiu ecològic i collita manual. S'ha de posar en relleu l'esforç que fan els viticultors i els cellers amb la collita manual perquè creiem que el fruit de les vinyes, el raïm, s'ha de tractar amb cura perquè és una fruita molt delicada. Per tant, creiem que la millor manera de fer un bon escumós és tractant molt bé primerament el raïm en el moment que el collim, que entri el celler intacte I després nosaltres ja el premsarem i n'extraurem el mos, però el mos s'ha d'extreure dins el celler i amb les premses. Per tant, aquesta valorització del territori inclou també valorar sobretot la feina que fan els viticultors.
Donem molta importància al territori penedesenc; sobretot a contribuir que el Penedès no es deteriori per falta de valor
Un territori que s'ha vist afectat fortament per la sequera. Té futur la vinya?
El futur de la vinya l'hem d'acompanyar. Queda clar que si no fem res, el futur està fotut. I, per tant, hem de buscar les maneres, les eines, perquè aquest futur sigui possible. I n'hi ha d'eines, no són fàcils, però hi ha formes. L'ecologia ben entesa n'és una d'elles. També potenciar les millores varietals, millores de la gestió del sòl. Crec que hi ha molta feina a fer en gestió dels nostres sòls. Sobretot prendre mesures per potenciar la retenció d'aigua en aquests sòls, ja que les pluges són més irregulars. Per tant, com a mínim l'aigua que cau poder-la acumular en el sòl, que és la manera més fàcil i més rendible i més eficient de conservar l'aigua, més que amb la construcció d'una bassa o d'una altra manera. Alhora, tenir cura de les densitats de plantació més baixes; buscar zones una mica més elevades, més frescals, més idònies pel cultiu... En definitiva, anar buscant soluciones i millores, no esperar sense fer res. Ser proactius, buscar mesures correctores i adaptar-nos al futur.
Per tant, no ens podem quedar només en el cultiu ecològic.
L'ecologia ja és un pas important, però amb això és clar que no n'hi ha prou. Sortosament, la DO Penedès serà la primera regió DO 100% ecològica. Però també hem d'apostar per energies renovables i també per tot el que puguem fer per revertir el canvi climàtic. Com deia, la cura de l'aigua, aprofitar el màxim les aigües residuals per fer un rec, per exemple de suport. Fins ara, en el Penedès el rec era molt puntual o gairebé residual. En canvi, avui en dia i després de passar aquestes sequeres veiem que segurament serà necessari o, com a mínim, un rec puntual de suport. Si se'ns moren les vinyes com ha passat aquests anys, això sí que representa una desfeta, perquè arrasa l'esforç de molts anys i replantar aquestes vinyes no en té res de sostenible, en tots els sentits. Entre tots hem de prendre mesures per revertir o no greujar el canvi climàtic, perquè el patim directament: un canvi important de temperatures, un règim de pluges més torrencials i irregulars. Tot això és molt preocupant.
A la llarga tindrem una DO vins escumosos que agrupi tots aquells cellers que han sortit de la DO Cava? Viurem una integració de Corpinnat i Clàssic Penedès o DO Penedès?
Hi ha converses amb Clàssic Penedès, és així mai ho hem negat. De fet, Clàssic Penedès va néixer abans que Corpinnat. Tenim converses amb cellers de Clàssic Penedès o amb la DO Penedès i amb cellers de col·legues del sector que estan emparats per la DO Cava o inclús fora de la DO Cava. El sector està viu i té ganes de millorar, d'avançar, d'afrontar nous objectius i, per tant, les converses estan vives i són cordials i es mantenen. Hi ha moltes ganes que hi hagi una molt bona relació i una entesa cordial entre totes les realitats del sector.
En un país regit per les DO, no ser-ho deixa Corpinnat al marge, per exemple, de les ajudes públiques.
La relació amb l'administració és bona, és molt bona i s'ha avançat molt. Queden coses a millorar, és clar. Hem tingut més d'una reunió amb el conseller d'Agricultura i recentment va acudir a la festa de la verema de Corpinnat i va voler conèixer família a família, celler a celler, qui hi ha darrere de cada marca. Aquest reconeixement hi és des de fa molt temps. El que demanem és més suport del que rebem. Som conscients que un suport equiparable a una DO no hi serà perquè no ho som, però entenem que amb altres fórmules se'n pot ajudar i ser una contribució més efectiva.
Podem posar exemples?
Sobretot, el suport a la promoció. Els cellers de Corpinnat estan autosuportant totes les despeses per promocionar la marca. Reclamem, doncs, un suport econòmic o ajuts a la promoció de la marca, com reben les DO. Alhora, que no se'ns exclogui de segons quin tipus d'ajuts que, en gran part, estan condicionants al fet de formar part d'una DO. Es tracta d'ajuts que moltes vegades que venen d'Europa i venen amb aquesta consigna. L'administració hauria de fer possible que també fossin viables per a altres realitats del sector. En definitiva, que s'entengui que sector del vi escumós català ho som tots els elaboradors estiguem dins o fora d'una DO. Nosaltres defensem que les DO tenien molt sentit i eren imprescindibles molts anys enrere, quan es van crear, però ara hi ha altres realitats que també s'han de tenir en consideració. Això no vol dir que ens neguem a ser una DO, sinó que en aquest moment encara no ho som. en un futur... no sé si arribarem a ser-ho.
Què diria a les joves generacions que opten per altres escumosos?
Crec que s'ha de donar valor els vins en general i el vi escumós, en particular, com un complement alimentari. Anys enrere, el vi era considerat un aliment quan les condicions de les aigües no eren prou bones. Això no vol dir que hàgim de beure més vi i que aigua. Però s'ha d'entendre que el vi, en general, no és només una beguda alcohòlica, és una beguda de tradició, és una beguda cultural, una beguda que fomenta les relacions socials. El vi escumós és cultura, és tradició, és fer territori i crec que això li acabarem donant la volta i s'acabarà valorant. Cert és que la tendència és que el consum anirà sent menor, però més qualitatiu. Aquí trobem l'aposta de Corpinnat: la qualitat, Estem segurs que la millor aposta que podem fer és per la qualitat, no pas per la quantitat.
El vi escumós és cultura, és tradició, és fer territori. La qualitat, sempre és rendible
Però aquesta qualitat surt cara? Quina inversió fa un celler Corpinnat per elaborar els seus vins?
Depèn del volum i de fins a quin punt vols arribar a tenir les instal·lacions a un nivell més alt qualitativament parlant. No podem posar una xifra, però en qualsevol cas, l'esforç us haig dir que és important. Només cal veure com és la instal·lació de premsat, que només s'usa durant la verema; tres mesos a l'any. L'esforç és important, però és un esforç que té un retorn molt important també perquè et lliga molt amb el territori. El fet que a casa teva premsis els raïms de les teves vinyes o els raïms d'un viticultor de confiança, que facis tot el procés d'elaboració, des de la vinya fins a l'ampolla, té un retorn. Primer, de territori, de sentir-te molt més lligat al territori, de conèixe'l a fons... La base dels nostres vins, que són les nostres vinyes, els nostres ceps, els nostres raïms... tocar aquests raïms i processar-los a casa teva. Fer les coses com tu vols, de la millor manera possible.
La qualitat és rendible?
La qualitat, sempre és rentable! Des d'una visió empresarial, però, és un negoci que té molt immovilitzat. Des que fas la verema fins que treus el producte al mercat passen, com a mínim 18 mesos de criança mínima; amb una inversió que, com dèiem, és important. instal·lacions i aquest immobilitzat d'aquestes ampolles que guardes com a mínim en aquests 18 mesos de criança mínima. Vist des de fora, amb una visió purament empresarial, si no estas en el sector per passió, no és rendible, realment no seria rendible. Però ho acaba sent, perquè tot aquest esforç es valoritza, els nostres clients ens ho valoritzen. Al final aquest retorn compensa tot l'esforç que ha suposat la inversió, l'espera, la paciència abans no pots arribar a treure una varema al mercat.