Wallapop, el gegant ibèric de la compravenda de segona mà, ha tancat l’exercici 2023 amb una facturació de 101 milions d’euros, xifra que suposa un creixement interanual del 13%. Aquestes xifres, facilitades per la companyia en un comunicat, reflecteixen l’èxit del seu model de negoci, que ha aconseguit per primera vegada la rendibilitat (el punt mort o break-even) en el seu mercat natural, l’espanyol. Un assoliment que coincideix amb un rècord històric de 19 milions d’usuaris actius mensuals al país.
L’anàlisi dels nombres revela quines són les vendes locomotores del negoci. El servei estrella és, sense dubte, Wallapop Enviaments. La plataforma de logística pròpia, que facilita les transaccions entre usuaris de diferents ubicacions, va generar 74 milions d’euros en ingressos, un 12% més que en 2022. Aquest segment no només és el més voluminós, sinó que s’ha consolidat com l’eix vertebral de la seva estratègia, transformant la plataforma d’un mercat d’intercanvis locals a una xarxa nacional de venda.
El segon gran pilar de creixement són els serveis de visibilitat. Les eines de promoció de productes (com els pins per a donar més rellevància als anuncis) van reportar 22 milions d’euros, experimentant una espectacular disparada del 27,6% respecte a l’any anterior. Aquest salt evidencia la voluntat dels usuaris per invertir en destapar-se en un ecosistema cada cop més competitiu.
Més enllà dels resultats financers, el comunicat posa l’accent en l’horitzó futur de l’empresa: l’acord de venda al grup tecnològic coreà Naver (propietari també de la japonesa Line). L’operació, encara pendent de l’autorització definitiva pels organismes reguladors de la competència, és presentada per Wallapop com l’“impuls addicional” definitiu per al seu creixement. La integració en l’òrbita de Naver no només injectarà capital, sinó que obrirà les portes a un mercat asiàtic immens i proporcionarà accés a tecnologia puntera en intel·ligència artificial i comerç electrònic, elements clau per a la següent fase de desenvolupament de la startup catalana. Aquesta fusió situaria Wallapop en una posició privilegiada per enfrontar-se als reptes de la globalització i competir amb grans actors internacionals.
En conjunt, les dades pinten el retrat d’una companyia que ha aconseguit madurar el seu model de negoci a nivell local, assegurant la seva sostenibilitat, mentre prepara el terreny per a una ambiciosa projecció internacional de la mà d’un dels gegants tecnològics més rellevants a escala global. El comerç electrònic a Catalunya i Espanya experimenta un creixement sostingut i s'ha consolidat com un pilar fonamental de l'economia. La pandèmia va actuar com a accelerador, fent que molts consumidors descobrissin les comoditats de la compra online i que les empreses, grans i petites, hagin hagut de reforçar la seva presència digital.
A nivell estatal, Espanya es troba entre els països europeus amb major volum de vendes online, amb milions d'usuaris que compren regularment per internet. Els sectors més destacats són la moda, l'electrònica de consum, els productes per a la llar i l'oci. Catalunya, per la seva banda, es consolida com una de les comunitats autònomes líders en aquest àmbit.
La concentració d'empreses tecnològiques i logístiques a Barcelona i el seu entorn, juntament amb una xarxa de connexions excel·lent, la converteixen en un hub estratègic per al e-commerce a la península. Els reptes de futur passen per millorar l'experiència d'usuari, la logística de l'últim metre i la ciberseguretat, així com per adaptar-se als nous hàbits de consum i a la forta competència. Tot i això, el futur del sector es presenta sòlid i amb un gran potencial de creixement.