Les aerolínies van recuperant a poc a poc la capacitat que tenien abans de la pandèmia i ho fan, oferint més seients. Com que no totes van a la mateixa velocitat, algunes creixen més ràpid que d'altres i prova d'això són Vueling i Wizz Air que en el primer trimestre del 2023 pugen al podi i es converteixen en les aerolínies que més han incrementat el nombre de passatgers transportats a Espanya respecte al mateix període de l'any passat. Amb la catalana van viatjar gairebé un 70% més i amb l'hongaresa un 97%, gairebé el doble que fa dotze mesos.
Només deu aerolínies van concentrar el 75% del tràfic de passatgers a Espanya entre gener i març, en concret, 40 milions dels gairebé 54 milions de viatgers que van transitar pels nostres aeroports. Al capdavant hi ha Ryanair, que és la companyia líder a tot Europa. Amb els avions de l'empresa low cost van volar gairebé 11 milions de persones en el primer trimestre, segons les dades aportades per Aena recollits per ON ECONOMIA.
Ryanair, que ja concentra el 20% del tràfic de passatgers a Espanya, creix un 30% respecte al primer trimestre de l'any passat i fins i tot un 16% respecte al mateix període de 2019. Però Vueling, que és la segona aerolínia del país per darrere de la irlandesa, creix encara més. La catalana va superar els 9 milions de passatgers en els primers tres mesos de l'any, gairebé un 70% més que el 2022. L'aerolínia aconsegueix així gairebé el 17% de la quota de mercat a Espanya i també creix respecte a l'últim any abans de la pandèmia en més d'un 12%.
Iberia, amb 5 milions de passatgers transportats a Espanya durant el primer trimestre, tanca el top 3, amb un creixement superior al 40% respecte al mateix període de l'any passat i del 8% en comparació amb 2019. L'aerolínia té alguna cosa més del 9% de quota de mercat al nostre país. Air Europa, Iberia Express, Easyjet, Binter, Air Nostrum i Jet2, que segueixen aquest rànquing, també creixen en nombre de passatgers respecte a l'any passat, encara que no totes han assolit les xifres prepandèmia.
Air Europa amb 4 milions de passatgers segueix un 4,4% per sota, Easyjet amb 2,5 milions encara escorcolla un 21% menys de passatgers que llavors i Air Nostrum, que ha transportat a 1,7 milions de persones entre gener i març, està a un 12% de recuperar les xifres del 2019. Irromp en aquesta classificació Wizz Air, que se situa ara com la desena aerolínia per nombre de passatgers transportats amb origen o destí Espanya, i es converteix en la que més creix en els dos casos.
L'hongaresa va transportar al nostre país 1,1 milions de persones fins al març, un 97% més que l'any passat i un 133% més que el 2019. D'aquesta manera aconsegueix fer-se amb un 2% de la quota de mercat quan fa tot just quatre anys no assolia l'1%; Eurowings, un habitual d'aquest rànquing, ja no apareix en aquest top 10 d'aerolínies amb més passatgers transportats a Espanya malgrat que arribada a assolir el 3% de quota en el passat.
Tampoc Norwegian, l'aerolínia de baix cost reobrirà el proper mes de maig la base de Barcelona després de posar fi a l'etapa de reestructuració que va dur a terme en la pandèmia i li va obligar a reduir les seves operacions, per la qual cosa les seves xifres de passatgers a Espanya podrien millorar ara. En general, les aerolínies de baix cost estan creixent molt més ràpid que les altres per dos motius, els preus i l'oferta.
Un informe elaborat per Bank of America (BofA) ja va posar en relleu que les low cost estaven "robant" clients a la resta perquè en volar únicament a Europa no havien pujat tant els preus i a més, no només havien recuperat l'oferta de seients del 2019, sinó que l'han superat. Aquestes aerolínies han elevat la seva flota i han posat a la venda més seients que abans de la Covid, mentre que les grans, centrades sobretot en el llarg radi, estan tardant més a recuperar la capacitat prepandèmia i segueixen oferint menys places i a més preu.
Així, Aena destaca al seu últim informe financer que les aerolínies de baix cost (Ryanair, Vueling, Wizz Air...) han registrat 31,5 milions de passatgers a Espanya durant el primer trimestre, gairebé el 60% de total. I respecte al mateix període de 2019 superen el nombre de passatgers en un 11,5% i eleven la seva quota de mercat des del 53,5% al 58,7%.
La recuperació de les aerolínies low cost també es tradueix en ingressos i beneficis, Ryanair va ser la primera del sector en tornar als números verds, ho va fer en el segon trimestre de 2022 i Vueling u més tard. L'aerolínia amb seu a Barcelona va deixar enrere les pèrdues de la pandèmia a l'estiu. Easyjet i Wizz Air segueixen en pèrdues, la primera és la que menys capacitat ha recuperat des de la pandèmia entre els seus iguals i la segona és la que més ha patit la pujada del preu del combustible en tenir menys reserves.
Segons BofA l'aerolínia europea més ben coberta és Lufthansa, ja que l'alemanya té cobert el 76% del seu consum de combustible per a aquest any, davant el 59% de cobertura que té EasyJet, el 57% de Ryanair, el 56% d'IAG, el 52% de Air France- KLM i el 45% de Wizz Air.