Les aerolínies europees comencen a presentar resultats del primer trimestre de l'any. El preu del combustible ha baixat i els bitllets d'avió han continuat pujant, per la qual cosa els ingressos seran fins i tot per sobre de 2019, l'últim any de la pandèmia. Tanmateix, no totes les companyies han recuperat al 100% la capacitat de llavors, només ho han fet les de baix cost que operen únicament a Europa, com Ryanair o Wizz Air.
Aquestes dues companyies tenen una flota d'avions major que abans del Covid i estan oferint més seients, a més no han pujat tant els preus dels bitllets com les grans, la qual cosa els està fent guanyar quota de mercat i passatgers davant els seus competidors. Tot això fa que siguin les que més augmenten la facturació respecte al 2019.
Així ho posa en relleu un informe elaborat per Bank of America (BofA) on dona previsions de resultats dels sis grups més importants d'aerolínies d'Europa. En concret, del hòlding angloespanyol IAG (propietari d'Iberia, Vueling o British Airways), del conglomerat Air France-KLM, de l'alemanya Lufthansa, la irlandesa Ryanair, l'hongaresa Wizz Air i la britànica easyJet.
"Esperem que Ryanair i Wizz Air superin significativament la recuperació del mercat a causa del creixement de la flota i la quota de mercat", apunten. Els analistes del banc nord-americà asseguren que les aerolínies dels Estats Units lideren la recuperació postpandèmia en volum (en capacitat de passatgers als avions), mentre que les europees lideren l'esmentada recuperació en preus, que estan ja molt per sobre dels de 2019.
Els preus que més han pujat són els dels vols de llarg radi, expliquen, els d'aerolínies que operen vols internacionals (fora d'Europa). Encara que els preus dels bitllets intraeuropeus s'estan posant al dia amb els internacionals, ja que també estan pujant amb força. Així, volar dins de la Unió Europea és un 13% més car que abans de la pandèmia i els vols internacionals també estan ja un 18% per sobre, segons les dades de BofA.
A més dels preus, les aerolínies low cost també compten ara amb més capacitat de passatgers, el que fa que estiguin venent més que llavors. Wizz Air és al capdavant i el primer trimestre va facturar un 85% més que en el mateix període de 2019 i Ryanair un 39% més. Easyjet, tanmateix, encara segueix per sota. De les grans, Air France-KLM també ven més, però sol un 4% i IAG un 9%. El banc americà pronostica que la recuperació dels ingressos de Lufthansa (en relació amb 2019) es retardarà més que la resta a causa d'una recuperació més lenta de la capacitat.
Malgrat les bones xifres, el banc nord-americà veu marge de millora en les aerolínies de baix cost, entén que els preus continuaran pujant de cara a l'estiu i serà llavors quan la pujada dels vols de curt radi sigui similar als de llarg radi. Els analistes esperen que en les presentacions de resultats, Ryanair i Wizz Air donin una guia dels guanys de l'any fiscal 2024 que per a aquestes empreses comença aquest mes.
Lufthansa i Wizz Air, les aerolínies de menor i major capacitat
Els analistes veuen Lufthansa i Wizz Air, com les aerolínies amb menor i major capacitat de passatgers en el primer trimestre. L'alemanya, que donarà a conèixer els seus resultats el pròxim 3 de maig, ha estat oferint un 75% de les places de 2019, és a dir, un 25% menys que llavors. L'hongaresa, que serà l'última a informar el mercat dels seus comptes ja al juny, ha operat amb una capacitat del 160% respecte als nivells de 2019, la qual cosa suposa que ha ofert un 60% més de vols que llavors.
El segueix Ryanair, que publicarà els seus comptes el proper 22 de maig. La capacitat de l'aerolínia irlandesa ha estat del 128% respecto els nivells de 2019. Els grups, Air France-KLM i IAG han estat a un 5% d'assolir el nombre de seients que oferien abans del Covid. Mentre que la capacitat d'EasyJet ha estat del 82%, un 18% més baixa. Els analistes esperen que la britànica assoleixi aquest any el 90%, oferint un total de 94 milions de seients l'any.
Quant al combustible, BofA creu que la millor preparada per a aquest 2023 és Lufthansa. Segons les seves estimacions l'alemanya té cobert el 76% del seu consum de combustible per a aquest any davant el 59% de cobertura que té EasyJet, el 57% de Ryanair, el 56% de IAG, el 52% d'Air France- KLM i el 45% de Wizz Air.
Els analistes destaquen que els preus del combustible per a avions són un 17% més baixos que fa un any després de la caiguda del petroli, malgrat això, veuen poc probable que les aerolínies transfereixin aquests estalvis al preu dels bitllets atesa la demanda acumulada de viatges que encara hi ha després de la pandèmia i les limitacions de capacitat. Entenen que la majoria de les aerolínies es beneficiaran de la caiguda del preu del combustible per a avions.