La ruptura de les relacions entre Elon Musk, l'home més ric del món, i el president dels Estats Units, Donald Trump, no han millorat les coses per a l'industrial multimilionari. Les vendes de Tesla a Europa segueixen en caiguda lliure. Així, les matriculacions de l'empresa nord-americana de vehicles elèctrics Tesla a la Unió Europea (UE) van caure un 40,5% el maig davant el mateix mes de l'any passat, fins a les 8.729 unitats, en un context de repunt de les vendes de cotxes elèctrics, que van augmentar un 25% l'esmentat mes. Des de l'arribada al poder de Trump i l'entrada de Musk en l'executiu nord-americà -ja l'ha abandonat-, s'han succeït nombroses manifestacions a les portes dels concessionaris de Tesla, tant a Europa com als EUA.
Segons les dades d'Associació Europea de Constructors d'Automòbils (ACEA) presentats aquest dimecres, en l'acumulat dels cinc primers mesos de l'any, les matriculacions de la companyia nord-americana van retrocedir el 45% respecte al mateix període de l'any anterior, fins a les 50.413 unitats. D'aquesta forma, la quota de mercat de Tesla a la UE va retrocedir fins a l'1,1% en els cinc primers mesos de l'any, respecte al 2% que suposava en el mateix període de l'any passat. Unes caigudes que contrasten amb la xifra de matriculacions de vehicles elèctrics a Europa, que va despuntar al maig un 25%.
Al mercat espanyol els descensos, encara que pronunciats, no arriben a aquestes dimensions. Tesla continua líder del mercat dels elèctrics, amb 4.534 cotxes venuts entre gener i maig, sobre un total de 35.025 de matriculats. Tanmateix, les vendes de l'empresa de Musk han descendit un 19%, quan el mercat d'elèctrics creix un 78%. Fins i tot, s'ha quedat per sota del conjunt de les matriculacions totals de turismes, que en aquests cinc mesos s'incrementen un 13,6%. A més, cabre recordar que Tesla manté ofertes de més de 3.000 euros, al marge dels ajuts del Moves. El seu icònic Model 3, el número u en vendes a Espanya, ha descendit un 23% i el Model Y, el segon per volum, un 11,2%.
Tanmateix, els problemes de Tesla estan lluny de solucionar-se amb la ruptura de Musk amb el Govern nord-americà i les relacions personals amb Trump. La companyia té problemes al mercat: d'una banda, la competència dels cotxes xinesos i, per un altre, problemes judicials que posen en dubte la qualitat dels models i les condicions comercials. França ha iniciat una investigació en considerar que les campanyes comercials són irregulars i a Austràlia, 10.000 propietaris han demandat a Tesla per problemes de frenada.
Mercat a l'alça
La retallada de vendes de Tesla es produeix en un context de creixement de les matriculacions de vehicles elèctrics al mercat europeu en línia amb els límits d'emissions marcats per Brussel·les i després d'un període en què Musk va ser assessor del president dels EUA, Donald Trump. Si s'observen les dades de l'acumulat dels cinc primers mesos d'aquest exercici, les matriculacions dels elèctrics van créixer un 26,1% fins als 701.089 vehicles d'aquest tipus matriculats a la Unió Europea.
Després del repunt, la quota de mercat dels vehicles elèctrics amb dades fins al maig representa un 15,4% del total del mercat de la UE, (7,1% a Espanya) davant el 12,1% que suposava el maig de l'any passat, segons recull ACEA. D'altra banda, en els últims mesos s'està produint un auge dels fabricants xinesos de vehicles elèctrics, encara que les dades d'ACEA no desglossen les xifres de matriculacions de fabricants com BYD.