Uns 10.000 conductors a Austràlia han presentat una demanda col·lectiva contra Tesla, a la qual reclamen una compensació per un problema de frenada automàtica, segons ha indicat aquest dijous la firma d'advocats al capdavant del cas. "Fins ara, uns 10.000 australians s'han inscrit en la demanda col·lectiva. El procediment busca una indemnització pels presumptes defectes als vehicles Tesla venuts a Austràlia des de maig de 2021", ha apuntat a EFE l'advocada Rebecca Jancauskas, del bufet JGA Saddler.

L'acció col·lectiva va ser presentada el febrer davant del Tribunal Federal d'Austràlia i està previst que al juliol els advocats que representen a Tesla presentin els seus arguments, segons ha detallat Jancauskas. La demanda gira entorn dels "defectes" i les "falses promeses" de la companyia d'Elon Musk respecte a l'automatització i autonomia del vehicle. El principal problema dels cotxes és conegut com a "frenada fantasma", que es produeix quan un sistema de frenada automàtica o un sistema d'assistència al conductor frena de forma imprevista i sense que hi hagi un obstacle real.

"Imagini's conduint per l'autopista al seu vehicle elèctric d'alta gana amb el control de velocitat creuer, o l'anomenat pilot automàtic, activat i que aquest freni sense motiu aparent", ha apuntat la lletrada en la demanda original en assenyalar que aquest "perillós" defecte pot arribar a provocar un accident mortal.

Pluja de queixes als cotxes Tesla

Per contra, Tesla afirma en la seva publicitat que el pilot automàtic està dissenyat per fer la conducció "més segura", si bé adverteix els conductors que sempre han de mantenir les mans al volant. Més enllà d'aquesta demanda col·lectiva contra la companyia nord-americana, altres queixes en la reclamació són que alguns dels vehicles de Tesla no assoleixen el 75% de l'autonomia anunciada per la companyia o que les funcions de conducció autònoma promeses no han estat entregades. El fabricant de cotxes nord-americà també afronta demandes col·lectives per problemes similars als Estats Units.

La demanda argumenta que Tesla coneixia aquests problemes i no ha pres mesures per abordar aquests inconvenients ni compensar els clients, per la qual cosa reclama que el fabricant assumeixi les seves responsabilitats i protegeixi els consumidors. Des de 2021 fins a finals de 2024, Tesla va vendre al voltant de 115.000 vehicles a Austràlia, segons les dades del Consell de Vehicles Elèctrics del país oceànic.

Crítiques a Musk

Les vendes dels cotxes Tesla estan en caiguda lliure des de finals de l'any passat en el conjunt d'Europa, assetjat per l'entrada de models elèctrics xinesos a preus per sota dels seus. I, encara que les unitats elèctriques fabricades en aquell país han tingut un increment dels aranzels de fins a un 30% als mercats de la Unió Europea, també ha estat víctima d'aquesta taxa el Model 3 i el Model Y, ja que molts dels quals es venen a la UE es fabriquen en aquest país.

Però la ferotge competència de la Xina no és l'únic problema amb què s'enfronta Tesla a la Unió Europea. L'entrada d'Elon Musk al Govern nord-americà de Donald Trump amb la política d'aranzels contra tots els països del món -inclosa la Unió Europea- també li van generar grans crítiques, que es van traduir en unes menors vendes a la UE.