La vaga de Blau Handling, els treballadors d'assistència a terra de Ryanair, amb prou feines està tenint incidència en El Prat i la resta d'aeroports, malgrat que aquest divendres 15 d'agost hi ha milers de vols programats per ser pont i a més, coincideix el canvi de quinzena. Els sindicats denuncien que l'empresa ha boicotejat el dret de vaga "des del primer minut" i per això, amb prou feines hi ha vols cancel·lats. Només alguns han patit algun retard.
Des de FeSMC-UGT, el sindicat que ha convocat la vaga, denuncien que els serveis mínims establerts pel Ministeri de Treball són de fins al 85%, el que està fent que l'afectació sigui mínima. Així, a l'aeroport d'El Prat, Ryanair treballa aquest divendres des de la Terminal 2, on està ubicada, sense grans retards.
El sindicat també critica l'opacitat de l'empresa amb les xifres, la qual cosa els impedeix de conèixer l'impacte real de la vaga. "No estan passant dades d'afectació, ni del personal que treballa, ni del qual està en vaga, ni de res", agreguen. Els pilots i tripulants de cabina no estan convocats a aquesta vaga. Però sí els treballadors d'assistència a terra de Ryanair, contractats per l'empresa Azul Handling, i encarregats de l'embarcament i desembarcament de passatgers, la càrrega i descàrrega d'equipatge, l'abastament de combustible, la neteja de l'aeronau i la coordinació de les operacions.
En declaracions a ON ECONOMIA, el secretari del sindicat, Chema Pérez, explica que la companyia ha donat ordre perquè surtin el major nombre de vols possible, relegant altres serveis com la càrrega i descàrrega dels equipatges, i això pot portar conseqüències. De fet, assegura que "ja hi comença a haver problemes amb els equipatges als aeroports grans".
Quant a cancel·lacions i retards, confirma que s'han cancel·lat vols a diversos aeroports i que a primera hora del matí, a prop de les 9, ja hi havia 20 minuts de retard en els vols, per la qual cosa entenen que s'anirà acumulant. Al llarg del dia hi ha tres aturades programades, des de les 5.00 fins a les 9.00 hores, entre les 12.00 i les 15.00 hores i, finalment, entre les 21.00 i les 00.00 hores.
Boicot a la vaga
"Per a sorpresa de ningú, Blau Handling continua menyspreant els drets laborals de la seva plantilla i fent cas omís del que la llei estableix a l'hora de garantir el constitucional dret dels treballadors i les treballadores a la vaga", denuncien des de FeSMC-UGT, que a més destaquen que els han "boicotejat" la vaga.
Dins d'aquest boicot, expliquen, estan les cartes de serveis mínims que es van entregar "tard i malament". L'empresa va rebre la resolució del Ministeri amb els serveis mínims el 13 d'agost a les 17:45 hores, "però Blau Handling ha lliurat avui les cartes de designació amb tot just 2 o 3 hores d'antelació respecto a l'inici dels torns". Això ha impedit als treballadors de conèixer amb temps la seva obligació i els ha deixat sense possibilitat d'impugnació, agreguen.
D'altra banda, critiquen que l'empresa ha canviat l'horari dels treballadors "contravenint les normes que protegeixen el dret a la vaga", per reforçar l'operativa a les franges horàries en les quals hi ha convocada la vaga, un fet "que està totalment prohibit".
El comitè de vaga, continua el sindicat, "no ha tingut en cap moment informació obligatòria en relació amb el personal designat per cobrir els serveis mínims", la qual cosa incompleix "de forma flagrant el que estableix la resolució i la jurisprudència sobre la matèria". I finalment, apunten que Blau Handling ha declarat com a protegits tots els vols que operen dins de la franja horària de vaga, sense distingir entre l'essencial i el prescindible.
"Això no només excedeix el marcat per la resolució ministerial, sinó que anul·la l'efecte real de la vaga". Així mateix, denuncien que la companyia ha obstaculitzat la presència del comitè de vaga a les instal·lacions, de manera que UGT no ha pogut supervisar i garantir que la vaga es desenvolupa amb les mínimes garanties.
"L'empresa no només incompleix la llei, sinó que actua de forma premeditada per neutralitzar la vaga i acovardir a la plantilla i algú, des dels poders públics, ho haurien també de tenir en compte i prendre les mesures necessàries per impedir que companyies d'aquest tipus no puguin saltar-se la legislació vigent", conclouen.