Els treballadors del servei de handling de Ryanair, Azul Handling, han anunciat una vaga a partir del 15 d'agost que ha d'afectar a totes les bases de Ryanair a Espanya, entre ells l'aeroport del Prat. Encara que l'aerolínia assegura que no tindrà cap impacte en les seves operacions, representants dels consumidors com Facua ja han explicat com es pot compensar als qui perdin el seu vol.
Les vagues afectaran primer les jornades del pont del 15 d'agost fins al dia 17 i després es faran els caps de setmana del 23 i el 24 i del 30 i el 31 d'agost. S'allargaran posteriorment fins a l'octubre.
La plataforma Facua ha rascat al Reglament Europeu 261/2004, que preveu compensacions en cas de cancel·lació dels vols. L'article 7 recull que "els passatgers rebran una compensació per valor de 250 euros per a vols de fins a 1.500 quilòmetres, 400 euros per als intracomunitaris de més de 1.500 quilòmetres i per a tots els altres entre 1.500 i 3.500, i 600 euros per a la resta de vols".
A més, apunta Facua, una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) considera que una vaga no entra dins de les "circumstàncies extraordinàries" que eximeixen de pagar aquestes devolucions. Ara bé, la compensació no és necessària si l'empresa informa amb almenys dues setmanes d'antelació respecte a l'hora de sortida prevista" o bé s'ofereixi un transport alternatiu en cas d'informar amb entre una i dues setmanes d'antelació.
Tampoc si no se'ls informa "amb menys de set dies d'antelació abans de l'hora de sortida prevista i se'ls ofereixi prendre un altre vol que els permeti sortir amb no pas més d'una hora d'antelació respecte a l'hora de sortida prevista i arribar a la seva destinació final amb menys de dues hores de retard respecte a l'hora d'arribada prevista".
L'article 7 contempla que aquestes compensacions es poden reduir en un 50% quan s'ofereixi un transport alternatiu al passatger amb una diferència d'hora d'arribada que no sigui superior a les dues hores per als vols de 1.500 quilòmetres o menys, que no sigui superior a tres hores en els vols de més de 1.500 quilòmetres i per als altres vols de més distància que no sigui superior a quatre hores.
El dret a rebre aquestes compensacions, va dictaminar el TJUE el 2017, es fa extensible a aquells casos en els quals el vol no sigui cancel·lat, però pateixi un retard de més de tres hores.
Amb tot i amb això, la companyia ha assegurat en un comunicat que "no preveu cap interrupció en les seves operacions a conseqüència de les vagues de personal d'assistència a terra".
La vaga té lloc perquè l'empresa està sancionant als treballadors que es neguen a fer hores extres, així com els sindicats denuncien que l'empresa té "una estratègia de precarització i pressió sobre la plantilla que vulnera drets laborals bàsics i desatén sistemàticament les demandes sindicals". L'acusen de no crear ocupació estable.