UGT ha estès a totes les seves bases a Espanya la vaga que volia aplicar a partir del 15 d'agost en el handling (serveis a terra) de Ryanair, en protesta per les sancions a treballadors i l'abús d'hores complementàries. La vaga a Azul Handling (la filial de Ryanair de handling) començarà el 15, el 16 i el 17 d'agost i continuarà tots els dimecres, divendres, dissabtes i diumenges fins al 31 de desembre de 2025, ha informat UGT en un comunicat.

La convocatòria afectarà totes les bases i centres de treball de l'empresa a Espanya i es desenvoluparà entre les 5:00 hores i les 9:00 hores, les 12:00 hores i les 15:00 hores i les 21:00 hores i les 23.59 hores. Les bases de Ryanair a Espanya, segons el seu propi web, es troben a Madrid, Barcelona, València, Sevilla, Màlaga, Alacant, Eivissa, Palma de Mallorca, Girona, Tenerife Sud, Lanzarote i Santiago.

El sector aeri reclama una mediació

El sector aeri de FeSMC-UGT ha sol·licitat una mediació davant del Servei Interconfederal de Mediació i Arbitratge (SIMA), com a pas previ a la convocatòria d'aquesta vaga estatal a l'empresa Azul Handling, que presta els seus serveis d'assistència a terra a les aerolínies del grup Ryanair en nombrosos aeroports. UGT ja va convocar divendres passat, juntament amb CGT, 22 jornades de vaga al llarg de l'any, tot i que aquesta convocatòria se circumscrivia només a l'aeroport de Barajas, una situació que ara expandeix a totes les bases.

La vaga està motivada per les sancions a treballadors que es neguen a fer hores no obligatòries, amb càstigs de fins a 36 dies sense feina ni sou, i per això critica que el responsable directe d'aquesta vaga "serà exclusivament l'empresa i la seva temerària actuació amb la plantilla". A més, el sindicat critica que l'empresa no promou la feina estable ni assegura les hores de treball per al personal fix a temps parcial. A més, i en el marc de les hores extra, també destaca la imposició i coacció per a fer hores de més, tant obligatòries com voluntàries.

En aquest sentit, s'assenyala que la companyia no sol complir les resolucions de la Comissió Paritària del Conveni Sectorial pel que fa a garanties i plusos, i també duu a terme restriccions il·legals en la reincorporació postmèdica i en adaptació de l'horari per a facilitar la conciliació familiar.

El secretari federal del sindicat aeri de FeSMC-UGT, José Manuel Pérez Grande, ha denunciat que Azul Handling manté "una estratègia de precarització i pressió sobre la plantilla que vulnera drets laborals bàsics i desatén sistemàticament les demandes sindicals". UGT exigeix a l'empresa que retiri les sancions, compleixi els dictàmens de la Comissió Paritària i obri immediatament un procés de negociació real, que permeti millorar les condicions laborals dels més de 3.000 treballadors afectats a tot el territori nacional.