Els dos sindicats majoritaris en el handling (serveis a terra) de Ryanair a Madrid (UGT i CGT) han convocat 22 jornades de vaga a l'aeroport de Barajas al llarg de l'any, que comencen amb una primera tanda durant el pont del 15 al 17 d'agost, en protesta per les sancions a treballadors i l'abús d'hores complementàries.
Les vagues a Azul (la filial de Ryanair de handling) estan convocades per als dies 15, 16 i 17 d'agost, en ple pont, i per als caps de setmana del 23 i 24 i del 30 i 31 d'agost. El Ministeri de Transports haurà de definir els serveis mínims d'obligada cobertura. La convocatòria s'estén també als caps de setmana del 6-7 i del 13-14 de setembre; a l'11-12 d'octubre; 1-2 de novembre, 8-9 de novembre; 20-21 de desembre i 27, 28 i 31 de desembre.
Per què fan vaga?
Fonts d'UGT han explicat a EFE que la convocatòria de vaga per part dels dos sindicats (amb cinc membres cada un dels comitès d'empresa) ha estat presentada ja oficialment i està motivada per les sancions a treballadors que es neguen a fer hores no obligatòries, amb càstigs de fins a 36 dies sense feina ni sou. Al seu torn, critiquen també l'abús d'hores complementàries que s'imposen als treballadors i la contractació "fraudulenta", que impedeix consolidar antiguitat i manté en la precarietat una gran part de la plantilla.
Alhora, denuncien els atacs continus a l'acció sindical, mitjançant l'ocultació d'informació, el bloqueig al comitè, l'incompliment de sentències fermes i discriminacions salarials cap al personal a temps parcial.
Comissions Obreres, que també forma part del comitè d'empresa, amb tres membres, no ha donat suport a aquesta convocatòria. Va ser l'únic sindicat que va firmar, l'abril passat, el primer conveni col·lectiu d'Azul.
Anunci d'Iberia
A començaments d'any, Iberia va anunciar que posava fi al contracte de handling després de firmar amb els sindicats un acord per a la creació d'una nova empresa l'activitat principal de la qual seria la prestació de serveis d'assistència a terra als aeroports en els quals Iberia va aconseguir la llicència i en els vuit en els quals la va perdre.
Iberia va acceptar la petició dels sindicats per renovar la plantilla mitjançant sortides voluntàries incentivades i la firma d'un pla d'estabilitat d'ocupació. "L'acord garanteix un futur sostenible, competitiu i rendible per al negoci de handling i un marc estable, sota el paraigua d'IAG i amb majoria d'Iberia, per als seus treballadors," va assegurar l'aerolínia en un comunicat fet públic després de conèixer-se l'acord.
Així, des de l'aerolínia van anunciar que aquesta nova empresa pertanyeria 100% al Grup IAG i Iberia tindria la majoria de l'accionariat. "El principi que ha guiat aquest acord ha estat, des del primer moment, salvaguardar aquelles condicions que els treballadors i les treballadores d'Iberia tenen per sobre de les condicions especificades al conveni del sector", van indicar els sindicats.