Air Europa ha cancel·lat 114 vols durant les vuit noves jornades de vaga que secundaran les seves pilots entre dilluns vinent i el 2 de juny, convocades pel sindicat Sepla, després que les quatre primeres, dutes a terme a començaments de maig, se saldessin amb 68 operacions suprimides. Després de la publicació ahir per part del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) de la resolució de serveis mínims per a aquesta nova mobilització dels pilots d'Air Europa, la companyia ha comunicat aquest dissabte les modificacions en la seva programació per als dies 22, 23, 25, 26, 29 i 30 de maig i l'1 i 2 de juny.

En les cinc primeres jornades de vaga, així com en la d'1 de juny, l'aerolínia deixarà d'operar 14 vols en cada una d'elles, mentre que el dia 30 de maig, hi haurà 18 operacions suprimides i, l'últim (2 de juny), un total de 12. Les rutes afectades per les cancel·lacions són les nacionals que enllacen Madrid amb Bilbao, la Corunya, Palma de Mallorca, Vigo o Màlaga, i les internacionals a Roma (Fiumicino), Milà (Malpensa), París-Orly, Porto o Lisboa, a més de la qual connecta Barcelona i Palma.

Extensible a l'estiu

El Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèries (Sepla) ha convocat aquestes mobilitzacions a Air Europa i que podria estendre als mesos vinents d'estiu, davant de "el nul interès de l'empresa per solucionar el conflicte laboral generat pels seus directius, perquè no atenen les legítimes reivindicacions laborals i salarials dels treballadors." Segons el Sepla, "és l'única sortida a què l'ha forçat l'empresa en la defensa d'un futur professional just per als pilots, que no poden cedir els drets laborals recollits al IV Conveni Col·lectiu ni perdre més poder adquisitiu."

Després de les quatre jornades de protesta de principis de maig, en les quals es van cancel·lar 18 vols en les dues primeres, respectivament, i 16 en cada una de les dues últimes, el sindicat va interposar un recurs contra el Ministeri de Transports pel que considera l'aplicació "abusiva" dels serveis mínims, en protegir més del 90% dels vols de l'aerolínia, que ha estat admès a tràmit per l'Audiència Nacional.

Advertència al Ministeri de Transports

A més, el Sepla, juntament amb altres sindicats del transport aeri com el de tripulants de cabina de passatgers Sitcpla, ÚS i el de tècnic de manteniment aeronàutic Asetma, es van concentrar el passat 5 de maig davant el ministeri en protesta per la fixació d'un percentatge "desproporcionat" de serveis mínims. La protesta ha anat a més i el Sepla ha anunciat la possibilitat de realitzar un atur en l'àmbit nacional per part dels pilots de totes les companyies aèries contra el ministeri, si aquest no reflexiona i acata les recomanacions que fa l'Audiència Nacional sobre l'aplicació dels serveis mínims en diverses sentències en els últims anys.

L'últim pas fet pel Sepla ha estat denunciar el comportament d'Air Europa per haver-se negat al fet que el sindicat pogués enviar al ministeri un informe detallat sobre els seus vols nacionals i internacionals i les alternatives que tenen els passatgers als mateixos perquè la Direcció General d'Aviació Civil (DGAC) pugui definir, amb una anàlisi més gran, l'aplicació dels serveis mínims.