Els ministres de Transporte dels països de la Unió Europea van donar suport aquest dijous a un canvi en la normativa comunitària que obliga a les companyies aèries a permetre que els viatgers embarquin gratis amb un bony personal, però que també facilita que les aerolínies cobrin per l'equipatge de mà d'una mida "raonable" que els passatgers pugin en cabina.
El text final haurà de negociar-se amb el Parlament Europeu i s'espera que la normativa definitiva estigui a punt abans que acabi l'any. La posició dels Veintisiete sobre la Reglament de Drets dels Passatgers Aeris va tirar endavant amb el vot en contra d'Espanya, Alemanya, Portugal i Eslovènia i amb l'abstenció d'Àustria i Estònia.
No obstant això, cap d'ells no es va referir específicament a l'equipatge, sinó que tots van expressar reticències per augmentar de 3 a 4 hores el temps de retard que dona dret a una compensació econòmica, que era el punt més controvertit del reglament. El text acordat reconeix que existeix confusió sobre quan es pot o no cobrar per l'equipatge de mà, com demostra que Espanya hagi multat amb 179 milions d'euros a Ryanair, Vueling, EasyJet, Norwegian i Volotea per aquest i altres conceptes, encara que la sanció està recorreguda.
"S'ha de permetre als passatgers portar sense cost addicional objectes personals que constitueixin un aspecte necessari del seu transport en cabina, sempre que els esmentats objectes compleixin els requisits de seguretat aplicables i s'ajustin a criteris raonables de pes i dimensions," assenyala l'acord, que subratlla que existeix jurisprudència sobre això.
A falta de la versió final del document, l'últim esborrany disponible precisa que "s'entén per 'objecte personal' una peça d'equipatge no facturat que constitueix un aspecte necessari del transport del passatger, que compleix els requisits de seguretat, i les dimensions màximes del qual són de 40x30x15 cm, o sempre que pugui col·locar-se sota el seient davanter".
"L'equipatge de mà és diferent. Allà no hi ha gaires provisions en el text. Però existeix la possibilitat que les companyies cobrin", van confirmar a EFE fonts europees, a expenses encara que es publiqui el document oficial. A més, els passatgers "han de ser informats, en el moment de la reserva i en un format clar i accessible, de les dimensions i el pes màxims de l'equipatge que poden portar amb si en cabina".
"Sense perjudici del principi de llibertat tarifària, les companyies aèries han de definir una política raonable quant a les dimensions de l'equipatge de mà, que permeti als passatgers portar una peça d'equipatge en cabina, sempre que compleixi els requisits de seguretat aplicables", agrega la posició consensuada pels Veintisiete, que anima també a estandarditzar aquests aspectes en el futur.
L'associació europea de consumidors, BEUC, va criticar en un comunicat que el text adoptat "legitimi" el cobrament per les maletes en cabina. "Les organitzacions de consumidors ja van assenyalar el maig passat que les aerolínies han de deixar de cobrar als passatgers pel seu equipatge de mà, presentant una denúncia davant de les autoritats de protecció al consumidor i la Comissió Europea", va assenyalar aquesta plataforma.
BEUC va agregar que la jurisprudència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea estableix "que l'equipatge de mà de mida raonable és un element essencial del transport del passatger".