Turkish Airlines avança en els seus plans per adquirir una participació minoritària en Air Europa, segons han confirmat aquest divendres fonts properes a l'operador. L'estratègia busca enfortir la seva posició al mercat llatinoamericà, diversificar ingressos i ampliar la seva xarxa global, en línia amb els seus objectius de creixement per als propers anys.
D'acord amb el portal especialitzat HavaHaber, la companyia —controlada en un 49,12% per l'Estat turc— ja ha comunicat la seva intenció a la Plataforma de Divulgació Pública (KAP) de la Borsa d'Istanbul. En un comunicat, THY ha destacat les "sinergies estratègiques" entre la seva extensa xarxa de destinacions i la forta presència d'Air Europa a Espanya i Amèrica Llatina, tant en transport de passatgers com de càrrega. "La combinació d'ambdues xarxes podria accelerar el nostre creixement a gran escala a la regió", va afirmar l'aerolínia, comprometent-se a informar "oportunament" sobre novetats rellevants per als inversors.
Un camí net
L'operació es produeix en un escenari favorable: segons analistes turcs, competidors com Lufthansa i Air France-KLM haurien retirat el seu interès per Air Europa, deixant THY com a principal candidata. Amb rutes a més països que qualsevol altra aerolínia del món i un suport accionarial parcialment públic, Turkish Airlines reforça així la seva ambició de dominar els corredors aeris entre Europa i Llatinoamèrica.
L'aerolínia espanyola, propietat de Globalia (80%) i IAG (20%), va tancar el 2024 amb una facturació de 2.932 milions d'euros, un 6,4% més que l'any anterior, i un benefici abans d'impostos de 116 milions, un 7% superior a 2023 i més del triple que el 2019 (28 milions). Va operar més de 14 milions de places (+2,2%) i va augmentar la seva plantilla a 4.700 empleats (+4%). L'ocupació mitjana dels seus vols va assolir el 84%, amb un increment d'1,4 punts percentuals. La seva expansió es va recolzar en una demanda sòlida i en noves rutes cap a destinacions com Nova York, Medellín, Panamà i Còrdova (Argentina), consolidant la seva aposta per Llatinoamèrica. La possible aliança entre THY i Air Europa marcaria una nova fita en l'aviació transatlàntica, en un moment de recuperació postpandèmica i creixent competència pels mercats emergents.
El 2024, Air Europa va aconseguir disminuir més d'un 21% les emissions de CO2 respecte a 2015, una fita que l'apropa al seu objectiu de reduir un 30% per a 2030. Per avançar en aquesta meta, l'aerolínia segueix incorporant nous Boeing 787 Dreamliner, que destaquen pel seu baix consum de combustible i menor impacte acústic davant la mitjana del sector.
A més, la companyia manté vigents les seves certificacions mediambientals EMAS i ISO 14001, i ha intensificat la utilització de SAF (combustible sostenible d'aviació) en rutes estratègiques com a part de la seva aposta per la transició energètica en el transport aeri. L'aerolínia va ser reconeguda en els premis APEX per la seva excel·lència en l'experiència de vol per segon any consecutiu, mentre que Air Europa Express va rebre el premi a l'Excel·lència en Formació Inicial com un dels millors programes d'Espanya. Paral·lelament, Air Europa ha introduït innovacions per millorar l'experiència dels seus passatgers, com el model pet friendly per facilitar el transport de mascotes.