Turskish Airlines (THY) aportarà a Air Europa un préstec de 275 milions d'euros, que es reconvertiran en accions (entorn d'un 26 o un 27% del capital) una vegada que s'obtinguin les autoritzacions pertinents, després de l'acord vinculant que la companyia turca i l'aerolínia espanyola esperen formalitzar.
El president d'Air Europa, Juan José Hidalgo, s'ha mostrat "satisfet", en una entrevista amb EFE, amb aquest acord, ja que atorga a l'empresari de Salamanca la "tranquil·litat de què l'aerolínia seguirà endavant i de què Espanya tindrà la seva pròpia companyia nacional". A més, amb aquests 275 milions, "més el que Air Europa té en caixa", Hidalgo preveu cancel·lar el préstec de 475 milions que van concedir a l'aerolínia la SEPI (Societat Estatal de Participacions Industrials) per pal·liar l'impacte de la caiguda de l'activitat derivada de la pandèmia.
"El préstec de l'ICO ja l'hem cancel·lat [150 milions, que es van liquidar el maig passat] i ara volem fer-ho amb el de la SEPI", apunta. Hidalgo assegura que no pensa desfer-se de més accions d'Air Europa, ja que, a partir d'ara, tindrà "dos bons socis", un IAG (propietari de Iberia, British Airways, Vueling, Aer Lingus i Level), amb un 20 % del capital, i l'altre THY, amb un 26 o 27%. "Són els millors socis que pogués tenir".
El president de Globalia -societat propietària del 80% d'Air Europa- ha fet aquesta entrevista amb EFE després que THY anunciés a la borsa d'Istanbul la seva intenció de presentar una oferta vinculant per adquirir una participació minoritària d'Air Europa.
Una quantia per cancel·lar el préstec de la SEPI
Hidalgo calcula que entre setembre i novembre obtindran les autoritzacions pertinents per a l'operació, "depèn de l'agilitat de la paperassa" i, amb aquesta quantia es pagarà a la SEPI. Fa sis anys, abans de començar les negociacions amb IAG, Hidalgo considerava que la companyia valia uns 1.000 milions d'euros, i de fet es va firmar un principi d'acord amb el grup hispanobritànic per aquest valor el novembre de 2019.
Després va arribar la pandèmia i "va caldre passar un glop", recorda. "La covid va suposar unes pèrdues per a Air Europa de 1.400 milions. Va caldre estirar un préstec. Mai no va ser un rescat -insisteix el president de Globalia- se'ns va concedir un crèdit avalat per Globalia". Afegeix que aquella època "no va ser fàcil". "Passem un autèntic calvari i no per una qüestió empresarial, sinó per una pandèmia que va afectar a tot el món".
Precisament la covid va impedir l'acord amb IAG: "es va trencar, ens van abonar la indemnització corresponent -75 milions d'euros de penalització-, i van quedar tots els compromisos nuls", va afirmar llavors Gentilhome a EFE.
Posteriorment, les negociacions es van reprendre i l'oferta final d'IAG per l'aerolínia de Globalia es va reduir a 500 milions, però l'acord es va frustrar quan Brussel·les va imposar unes condicions de venda de rutes que van deixar sense sentit l'operació, tal com va dir llavors el CEO del grup a què s'integra Iberia, Luis Gallego.
En els últims mesos, han transcendit negociacions amb els altres dos grans grups europeus d'aerolínies, Air France-KLM i Lufthansa, que finalment no van seguir endavant. "Em satisfà personalment que Air Europa, que és un projecte molt lluitat des dels seus inicis, vagi a quedar com una gran empresa quan jo desaparegui", opina.
A partir d'ara, "hi haurà una companyia forta competint a dues terminals i amb dues aliances. El de Madrid, serà l'únic aeroport en el qual hi haurà una companyia amb dues aliances i dos terminals", precisa Hidalgo. "No n'hi ha cap altre a Europa".
Air Europa té més de 20.000 empleats, molts dels quals van estar en ERTO durant la covid. Des del principi de la pandèmia, Hidalgo estava preocupat per aquests treballadors. "No s'acomiadarà ningú", assegurava.