Tesla, el fabricant de cotxes elèctrics propietat d'Elon Musk, viu un moment agredolç a Espanya. Si veiem la penetració de l'automobilística estatunidenca en el mercat de turismes elèctrics a Espanya, el seu lideratge continua sent indiscutible, ja que al setembre ha venut 3 de cada 10 d'aquests cotxes i si analitzem l'acumulat de l'any, s'ha quedat amb el 17,1% de les matriculacions de turismes elèctrics.
Tanmateix, la progressió està deixant Tesla fora del fort augment que està registrant el mercat de turismes elèctrics. Si al setembre, la venda d'aquests cotxes ha augmentat un 60%, Tesla ho ha fet a un discret 3,4% i en el conjunt de l'any, el mercat creix un 89% i l'estatunidenca es queda enrere amb un 9,5%. Lluny del poder de 2023 i encara menys de 2024.
Punxada del Model 3
La pèrdua d'atractiu dels seus dos models de volum explica aquesta patacada, a la qual cosa se suma algunes errades que estan donant els cotxes. El Model 3, que continua sent el número u en vendes a Espanya, ha caigut al setembre un 11% en relació amb el mateix mes de 2024 i des de principi d'any, el seu augment és del 6,7%. El seu segon model, el Model Y, ha tingut un millor comportament, ja que fa un parell de mesos s'ha llançat una versió completament renovada. Així, al setembre les seves matriculacions han augmentat un 57% i en l'any el 16,7%. En ambdós casos, per sota del mercat d'elèctrics.
Des de diferents sectors s'ha assenyalat com a motiu del declivi del fabricant estatunidenc la contribució del seu propietari, el multimilionari Musk, al govern estatunidenc de Donald Trump, del qual ha sortit de males maneres fa un parell de mesos. Tanmateix, la caiguda de les vendes a Espanya, i a la resta d'Europa i altres mercats, ve de més enrere. Ja el 2024 els seus creixements van començar a cedir per la forta pressió dels competidors asiàtics, tot i que també europeus.
Si analitzem el top-10 de les vendes dels turismes elèctrics a Espanya fins al setembre, el primer que salta a la vista és que els dos models més sol·licitats continuen sent el Model 3 i el Model Y de l'estatunidenca. Però si comparem la seva evolució amb els vuit següents, es pot comprendre la preocupació a la casa Tesla. Dels deu models més venuts a Espanya en els tres primers trimestres de 2025, quatre són nous al mercat. I no necessàriament xinesos. Entre els debutants, hi ha el ByD Dolphin Surf, del gegant xinès, però també els coreans del grup Hyundai, el Hyundai Inster i el Kia EV3, un fenomen en vendes. A ells se suma l'europeu Citroën C3.
Però si ens fixem en els quatre restants del top-10 d'enguany, els creixements de vendes deixen molt enrere els models de Tesla. Si el Model 3 ha augmentat el 6,7% (al setembre descendeix l'11%) i el Model Y el 16,7% en l'any, el Renault R5 (el bombés de l'any que es col·loca com el quart per volum de vendes) augmenta les seves matriculacions un 25.000%; el japonès Toyota BZ4X, un 717%; l'europeu Mini Mini, un 168% i el xinès ByD Atto 3, un 142%. Prou per entendre que Tesla s'està perdent de l'enlairament dels elèctrics a Espanya, que al setembre ja suposen un de cada deu turismes matriculats.