La tecnologia de Mathew, amb impacte en la tasca docent, accelera l'expansió exterior
Amb el salt internacional, la start-up barcelonina preveu facturar un milió d'euros el 2026
- Maria Teresa Coca
- Barcelona. Dimarts, 25 de novembre de 2025. 05:30
- Temps de lectura: 2 minuts

La tecnològica Mathew, creada a Barcelona fa set anys i dedicada a dissenyar solucions per al sector educatiu, es troba en plena expansió internacional. Amb presència activa a Espanya i Colòmbia, la start-up ha decidit trepitjar l'accelerador el 2026. El seu pla es dirigeix a Llatinoamèrica i Europa, i està focalitzat en tres mercats estratègics: Itàlia i Polònia, a Europa; i Mèxic, a l'altre costat de l'Atlàntic.
La companyia es va crear, el 2018, gràcies a l'empenta dels emprenedors Alan Fusté i Xavier Velasco. Dos estudiants d'enginyeria de telecomunicacions a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), decidits a buscar solucions per aplicar la IA en l'educació. Després de quatre anys d'investigació, el 2022, van llançar el seu assistent educatiu complet, amb eines de creació, avaluació i acompanyament. Un any més tard ja van fer els seus primers passos fora d'Espanya. Asseguren que en aquests set anys han aconseguit el seu objectiu alliberant temps els docents de tasques mecàniques, com l'avaluació d'exàmens, per poder centrar-se en l'ensenyament i en oferir una atenció més personalitzada als estudiants, entre altres tasques. La seva màxima: la tecnologia ha de servir l'aprenentatge, no reemplaçar-lo.
En l'actualitat, la plataforma Mathew està dissenyada per reforçar el paper del professorat, garantir la inclusió i connectar tota la comunitat educativa amb transparència i confiança. A més de millorar l'aprenentatge dels estudiants. Han creat comunitat: més de 100.000 usuaris entre Espanya i Colòmbia. La seva tecnologia ja és una eina en la gestió diària de més de 600 centres educatius, a Espanya, que la utilitzen per transformar la manera en què ensenyen i aprenen, asseguren des de Mathew.
Fusté i Velasco s'acompanyen d'un equip de 25 professionals que, des de Barcelona, "treballen per crear un impacte real a l'aula des del suport incondicional als docents”, assenyala Alan Fusté, conseller delegat de la firma. Aquest any, han presentat algunes de les principals novetats que marquen el curs 2025–2026. Entre elles, destaca la nova avaluació analògica assistida per IA, que permet escanejar i corregir activitats escrites a mà, estalviant temps al professorat i oferint un aprenentatge més personalitzat.
Aquesta funcionalitat combina el valor pedagògic del treball en paper -respectant l'enfocament analògic de l'alumnat i evitant l'ús de dispositius electrònics- amb l'eficiència de la intel·ligència artificial, optimitant el temps docent i facilitant una ensenyança més personalitzada.
La Pilota d'Or del sector EdTech
Aquesta setmana han estat notícia perquè Mathew ha estat escollida guanyadora de l'edició ibèrica dels GESAwards (Global EdTech Startup Awards), la competició internacional més gran que reconeix les empreses emergents més innovadores de la indústria tecnològica educativa. Amb aquest reconeixement, Mathew representarà Espanya i Portugal en la final mundial a Londres el gener del 2026. “És molt gratificant veure com entitats com els GESAwards reconeixen i valoren aquesta visió amb què ho vam començar tot fa set anys. Avui, continua sent la mateixa: transformar l'educació des de dins, amb tecnologia que posa les persones al centre”, comenta Fusté.
A Londres, Mathew participarà en l'última fase del Global EdTech Startup Awards, juntament amb les startups guanyadores de més de 30 països, en un programa que inclourà sessions de formació, trobades amb inversors i la presentació final davant un jurat internacional durant el Bett UK.
Un sector en alça a Catalunya
El sector EdTech ha augmentat exponencialment en els últims anys i, a Catalunya, està format per més de 600 empreses, segons els últims estudis d'ACCIÓ. Així doncs, el conjunt de les empreses edtech catalanes representen l'1% del PIB català i facturen un total de 2.306 milions d'euros.
El sector edtech inclou des d'empreses creatives que elaboren continguts, a desenvolupadors de programari educatiu o plataformes de gestió, basades en tecnologies com la realitat virtual, la intel·ligència artificial, la impressió 3D, la Internet de les coses, la robòtica i el Big Data. El 99% de les empreses edtech a Catalunya són pimes i el 17,5% són exportadores.