El passat divendres, els treballadors de l'empresa japonesa de complements d'automòbil Hi-lex van anunciar una vaga per protestar contra el tancament de la planta que l'empresa té a Granollers i que amenaça 67 llocs de treball. Els treballadors d'una altra multinacional d'automoció, Magneti Marelli, es van declarar també en vaga uns dies abans pel tancament a Santpedor, que se saldarà amb 52 acomiadaments. Les salsitxes de la Zona Franca de Barcelona de Schara, amb 56 empleats, la de motos Gasgas, a Terrassa amb 22 treballadors, i la fàbrica de plàstics Plastiverd, al Prat, amb 90 treballadors, completen una primera quinzena de novembre molt dura pels polígons metropolitans, als quals s'ha de sumar el tancament anunciat a l'octubre dels envasos de MM Fiberpackaging, amb 91 acomiadaments, a Montcada. En total, 378 llocs de treball fulminants en poc temps en un cop dur, però no alarmant, per a la indústria.
El secretari general d'UGT Fica del Vallès Oriental, Sergio Moreno, aclareix que a la regió metropolitana "hi ha empresa jove que està contractant" i que la salut de la indústria química i alimentària és forta, però alerta que "cal posar-se les piles amb la reindustrialització" i reconeix "la grip que pateix el sector de l'automoció". De fet, en el cas de Hi-lex, que fa alçavidres per Volvo i Ford, concentrarà la producció a altres plantes afectada per la situació de la planta de Ford a Almussafes, en ERTO, i la paràlisi del cotxe elèctric a Europa. "Ha tossit Ford i ha tossit Hi-lex", reconeix. Lamenta l'oferta d'indemnització de 27 dies per any treballat, contra la que lluiten, i demana que l'empresa "es mogui per recol·locar els treballadors en altres empreses del sector, com els proveïdors amb qui té contacte".
El responsable d'indústria i d'empresa de Pimec, Carles Sala, veu algunes similituds entre els casos perquè "majoritàriament són empreses internacionals sense arrel al territori, que prenen decisions de moure's o tancar per lògiques mundials". "Les empreses amb arrel la darrera cosa que fan és marxar", afegeix. D'altres empreses, també internacionals, arrosseguen crisis de fa anys i decideixen tancar. Hi ha qui concentra la producció a altres plantes, com ja va fer Danone recentment, i qui marxa a altres països més barats a produir. "Tot i això, de vegades passa que se succeeixen tancaments en cadena sense que hi hagi una causa molt concreta", diu. Però alerta també que el cop dels aranzels està fent moure les produccions industrials.
En el cas de Magneti Marelli, la planta afectada és la de Santpedor, on fan tubs d'escapament. "Ja fa anys que estan amb ERTOs", explica Cristina Priego, secretària general de Comissions Obreres d'Indústria del Vallès Occidental. "Abans donaven feina a més de 300 treballadors i s'han quedat en 52, s'ha anat deixant morir. Volíem que l'empresa fes una inversió per reconvertir el model. A les altres plantes de Llinars, on fan il·luminació dels cotxes, i Barberà, part elèctrica, no afecta aquesta situació i podien haver desviat alguns treballadors", explica.
En el cas de Schara, la fàbrica va patir un incendi l'any 2023 que va deixar tocada la producció local i havien previst una nova fàbrica que, es queixaven en la memòria, no van fer pels "seriosos problemes" amb el Govern per les llicències. La fàbrica està situada prop de la parada de metro de Mercabarna, en una parcel·la amb afectacions ferroviàries perquè per sota passa la Línia 9. En la memòria indiquen que la Direcció General d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat no els va concedir la llicència d’obra fins a finals de gener de 2025, “més de 20 mesos després del tràgic succés de força major”, informa Josep Maria Casas.
Afegeixen que, a més dels “obstacles de l’Administració”, s’han trobat amb la “rigidesa” de les entitats de crèdit, la “pressió” de les companyies d’assegurances i les dificultats per recuperar el mercat. Davant aquesta situació, van acudir als ERTO. Tanmateix, en aquest informe s’apunta que han cobrat una indemnització de les companyies d’assegurances per un import de 7,32 milions d’euros l’octubre de 2024.
En el cas de Plastiverd, nascuda com La Seda l'any 1925, diu que tanca per les pèrdues de 25 milions des del 2023 i els "elevats costos energètics". L'entrada de productes d'Àsia, Egipte i Turquia a menors costos també l'ha perjudicat. És propietat del grup espanyol CL Grupo Industrial, que fa també acer, joies i energies renovables, i ha decidit vendre els terrenys perquè la fàbrica era deficitària.
Gasgas és propietat del grup KTM, d'Àustria, i aquest país serà el que acolli la producció que es feia a Terrassa, on es perdran 20 llocs de treball.
I el tancament de MM Fiberpackaging, també amb matriu austríaca, suposarà 91 acomiadaments i el trasllat de la càrrega de treball a centres de Madrid, França i Irlanda.