Spotify, en números vermells. La companyia de producció i distribució de música i pódcasts en streaming ha registrat unes pèrdues netes atribuïdes de 430 milions d'euros en el conjunt de 2022, la qual cosa suposa un increment en comparació amb els números vermells de 34 milions que va comptabilitzar durant l'any anterior.

Els ingressos de Spotify en el conjunt de l'any van augmentar un 21,3%, fins a assolir els 11.727 milions d'euros. Alhora, els costos associats als ingressos, derivats en gran manera dels drets d'autor que Spotify ha de pagar a artistes i discogràfiques, es van elevar un 24,4%, fins als 8.801 milions d'euros.

Ingressos de la companyia

Entre els mesos d'octubre i desembre, la firma va registrar pèrdues de 270 milions d'euros, en comparació amb el resultat negatiu de 39 milions del quart trimestre de 2021, mentre que els seus ingressos van augmentar un 17,7%, fins als 3.166 milions d'euros. D'aquesta xifra, els ingressos generats pels usuaris prèmium de Spotify van avançar un 18%, fins als 2.717 milions, mentre que els ingressos procedents de la publicitat suportada per usuaris gratuïts van augmentar un 14%, fins als 449 milions.

El conseller delegat de Spotify, Daniel Ek, ha destacat a través de Twitter que el quart trimestre de 2022 ha suposat "un gran creixement per a la plataforma". "Acabem el 2022 amb força malgrat un any desafiador", ha dit, mentre ha assegurat que la plataforma treballarà amb "més intensitat i esforç". "Impulsarem una eficiència encara més gran el 2023", ha sentenciat.

Increment d'usuaris

La multinacional Spotify va tancar l'any amb 489 milions d'usuaris mensuals actius en el quart trimestre, un 20% més que en el mateix període de l'any anterior. D'aquesta xifra, 205 milions eren subscriptors prèmium, un 14% més, mentre que uns altres 295 milions eren usuaris gratuïts, un repunt del 25%. D'aquesta manera, la companyia va superar les seves previsions de tancar l'exercici amb 479 milions d'usuaris mensuals actius, incloent-hi els 202 milions d'usuaris prèmium.

De cara al primer trimestre de 2023, Spotify confia a atrapar els 500 milions d'usuaris mensuals actius, incloent-hi un objectiu de 207 milions d'usuaris prèmium, amb l'expectativa d'assolir uns 3.100 milions d'ingressos en el trimestre i unes pèrdues operatives de 194 milions.

Retallada de plantilla

La companyia, que la setmana passada va anunciar un ajustament de plantilla que suposarà la sortida d'unes 600 persones (el 6% dels seus efectius) dels 9.800 amb els quals compta, va atribuir aquesta evolució a la reducció de marges i a l'increment de les despeses operatives per l'augment dels costos de personal i de la inversió en publicitat. D'aquesta forma, l'empresa sueca de streaming musical se suma a altres grans firmes tecnològiques que han anunciat acomiadaments com ara Amazon, Meta, Microsoft o Alphabet, la matriu de Google. Entre els motius que expliquen la crisi del sector hi ha l'augment de la inflació i la pujada de tipus, o el final del boom tecnològic de les plataformes d'entreteniment viscut durant la pandèmia.

Alphabet, matriu de Google, va comunicar el passat 20 de gener el cessament de 12.000 persones, el 6% de la plantilla. Microsoft, per la seva part, va anunciar l'acomiadament de 10.000 empleats, el 5% del total. Amazon, per la seva part, va informar del cessament de 8.000 treballadors (2% de la plantilla), que se sumen als 10.000 de novembre. La tecnològica IBM es va afegir a l'onada d'acomiadaments també el gener, amb 3.900 treballadors, el 2% del total de la multinacional; i SAP, va comunicar que faria fora 3.000 empleats, el 3% del total de la companyia.

Crisi a les tecnològiques

Al llarg del mes de gener, els acomiadaments de les grans tecnològiques s'han agreujat i s'apropen als 70.000 empleats, un mes en què les retallades han superat les de novembre, quan van ser acomiadades 51.300 persones de 225 companyies. En total, aquest primer mes de l'any han estat 210 les multinacionals tecnològiques les que han anunciat acomiadaments. El 2022, van ser 1.040 les grans tecnològiques que es van desfer de 159.000 empleats. De fet, només en el quart trimestre de l'any es van comptabilitzar 79.953 acomiadaments, de 459 de tecnològiques, la xifra més gran registrada des d'abans de la pandèmia del coronavirus, que es va saldar amb 60.141 acomiadaments de 428 empreses. Si es compara amb el quart trimestre de 2021, es van dur a terme 1.539 sortides provinents de 24 empreses.

Aquestes empreses tecnològiques han viscut dos anys d'apogeu postpandèmia brutal, que és el que ha generat l'onada de contractacions, i ara, amb una conjuntura econòmica més endurida, s'han vist obligades a ajustar costos, d'allà els acomiadaments massius. El tecnològic ha estat un dels sectors més castigats el 2022. Els problemes de subministraments s'han unit a l'elevada inflació, sense oblidar que seguim en un període d'enduriment monetari. La cotització de l'any passat del NASDAQ (índex borsari dels Estats Units que recull als 100 valors de les companyies més importants del sector de la indústria de la tecnologia) és una evidència del sofriment del sector tecnològic.