El complex industrial de Seat a Martorell ha fet un pas definitiu en la seva transformació cap a l'era elèctrica amb la inauguració de la nova planta d'assemblatge de bateries. Una instal·lació estratègica, la primera del grup Volkswagen fora d'Alemanya amb aquestes característiques. L’acte ha comptat amb la presència del president de la Generalitat, Salvador Illa, i del ministre d’Indústria, Jordi Hereu, que han reivindicat aquest projecte com a clau per a la "democratització" del cotxe elèctric a Europa.

La nova fàbrica, que ha representat una inversió directa de 300 milions d’euros i s’ha construït en poc més de dos anys, és un eix vertebral per al futur elèctric de la companyia. Amb una superfície de 64.000 metres quadrats, la planta tindrà una capacitat de producció de fins a 1.200 sistemes de bateries al dia, que es tradueix en un total de 300.000 unitats anuals. Aquest ritme permetrà crear un mòdul complet cada 45 segons.

La inauguració marca la "recta final" per al llançament comercial de dos models clau: el Cupra Raval, que es presentarà mundialment a Barcelona el març de 2026, i el Volkswagen ID.2all. A partir de 2026, la planta donarà servei "exclusivament" a les línies de producció d’aquests vehicles a Martorell. Els mòduls de bateries es traslladaran de forma totalment automatitzada fins al taller de muntatge final a través d’un pont aeri de 600 metres.

El conseller delegat de Seat i Cupra, Markus Haupt, ha destacat la transcendència del moment. "Estem preparats per produir cotxes 100% elèctrics que faran la mobilitat elèctrica accessible a tot Europa", assegura el directiu. Haupt ha remarcat que "podem dir que les nostres instal·lacions estan pràcticament a punt". El Cupra Raval, el primer model elèctric urbà de la marca, es posicionarà com un vehicle d’accés amb un preu de partida d’uns 26.000 euros. A més, serà un dels primers models del grup a incorporar el català com a idioma disponible en el seu sistema d’infoentreteniment.

Una aposta de país amb el suport institucional

Tant el president Illa com el ministre Hereu han emfatitzat la importància d’aquest projecte no només per a la companyia, sinó per a tot el teixit industrial català i estatal. "La clau del futur és aconseguir democratitzar el cotxe elèctric i que arribi a tothom", ha afirmat Illa, recordant que el sector de l’automoció representa el 22% del PIB industrial català.

El president també ha aprofitat per demanar a la Unió Europea que "reconsideri" els aranzels aplicats al Cupra Tavascan, fabricat a la Xina. Per la seva banda, Jordi Hereu ha llançat un missatge d’ambició. "Des de Martorell, des de Catalunya, des d'Espanya, us toca fer arribar la mobilitat elèctrica a milions de llars europees", ha expressat el dirigent socialista. Illa ha recordat que un de cada quatre vehicles venuts a Catalunya el 2025 ja és electrificat, un indicador que, segons va dir, mostra que "anem pel bon camí" per complir els objectius del Pla d’Impuls del Vehicle Elèctric 2025-2030.

Amb aquesta transformació, la fàbrica de Martorell es "reforça" com la tercera planta del grup Volkswagen amb més volum de producció a Europa. Actualment, és responsable d’aproximadament el 25% de la producció total d’automòbils de l’Estat. L’objectiu és assolir una capacitat màxima de 600.000 vehicles anuals, amb la previsió que la meitat puguin ser elèctrics en un futur.

La inversió total del grup Volkswagen en electrificació a l’Estat des del 2020 fins a l'actualitat s’apropa als 10.000 milions d’euros, dels quals més de 3.000 milions s’han destinat específicament a les instal·lacions de Martorell. L’acte protocol·lari també ha tingut una forta representació sindical, amb la presència dels secretaris generals d’UGT a l’Estat i a Catalunya, Pepe Álvarez i Camil Ros, així com de la secretaria general de CCOO a Catalunya, Belén López. Del món polític han assistit, entre d’altres, el president d’ERC, Oriol Junqueras, i l’adjunt a la presidència de Junts, Albert Batet, evidenciant l’ampli consens al voltant d’aquest projecte industrial.