Schara tancarà la fàbrica d’embotits i salsitxes alemanyes situada al costat de Mercabarna, a la Zona Franca, i acomiadarà la major part de la plantilla. Un incendi va destruir aquestes instal·lacions el 2023, que encara no s’han reconstruït completament si bé van reiniciar l’activitat uns mesos després.

Segons informen els sindicats, Schara ha previst acomiadar 56 treballadors de l’àrea de producció i només en mantindrà 15 de l’àrea comercial, que s’encarregaran de vendre els productes d’aquesta marca. Els sindicats s’oposen al tancament i a les mesures laborals proposades, que preveuen una indemnització de 25 dies per any treballat. Indiquen que l’empresa traslladarà la producció a altres plantes i que només en farà la comercialització. Asseguren que sempre se'ls havia promès que es reprendria la producció amb una nova fàbrica en aquest mateix lloc.

Els productes Schara es poden trobar en diverses cadenes de supermercats. El producte estrella són les salsitxes, tipus frankfurt,  si bé l’empresa precisa que són premium. Es tracta d’una companyia de capital familiar, liderada per diversos membres de la família Schara.

Des de l’incendi, Schara ha encadenat tres expedients de regulació temporal d’ocupació (ERTO) abans que, finalment, hagi optat pel tancament. Schara (La Charcutería Alemana Comercial SL) va facturar l’any passat 12,45 milions d’euros, amb un resultat d’explotació de 5,5 milions i uns beneficis de 428.000 euros. Però els ingressos encara no han assolit els 15 milions registrats el 2022, abans de l’incendi.

“Problemes” amb la Generalitat

En l’informe de gestió que acompanya els comptes de l’any passat, l’empresa indica que havien previst construir una nova fàbrica, en el mateix lloc que la que es va cremar, però que s’han trobat amb “seriosos problemes” amb la Generalitat que han provocat demores amb les llicències.

La fàbrica està situada prop de la parada de metro de Mercabarna, en una parcel·la amb afectacions ferroviàries perquè per sota passa la Línia 9. En la memòria indiquen que la Direcció General d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat no els va concedir la llicència d’obra fins a finals de gener de 2025, “més de 20 mesos després del tràgic succés de força major”.

Afegeixen que, a més dels “obstacles de l’Administració”, s’han trobat amb la “rigidesa” de les entitats de crèdit, la “pressió” de les companyies d’assegurances i les dificultats per recuperar el mercat. Davant aquesta situació, van acudir als ERTO. Tanmateix, en aquest informe s’apunta que han cobrat una indemnització de les companyies d’assegurances per un import de 7,32 milions d’euros l’octubre de 2024.

En un comunicat, Schara justifica el tancament de la fàbrica de la Zona Franca en el marc del seu “procés de transformació i adaptació a la nova realitat organitzativa i econòmica”. I afegeixen que "aquest procés forma part d'un pla estratègic orientat a assegurar la viabilitat a llarg termini de la companyia, mentre segueix avançant en el camí de recuperació, recolzat en la fortalesa de la seva marca, la confiança dels consumidors i la consolidació de la seva posició al mercat".