"Som un rara avis perquè el nostre públic objectiu va des dels 4 fins als 99 anys". Scalextric va néixer el 1962 a Barcelona de la mà de la família Arnau i com a part de l'empresa Exin, responsable d'altres joguines com Exin Castillos, Madelman o Tente. El 1993 la companyia va arribar a suspensió de pagaments i va canviar dues vegades de mans fins que l'any 2018 Lluís Arnau (tercera generació del negoci) va decidir reflotar l'empresa. "Ara volem fer-li un gir a la firma, estem apostant per la digitalització, la investigació i el desenvolupament i la virtualitat", comenta Arnau en aquest mitjà. 

Scalextric ha iniciat un ambiciós pla de creixement amb el qual pretén assolir els 10 milions d'ingressos en cinc anys. "El 2018 vam decidir començar de zero una altra vegada amb la idea de tornar a posicionar Scalextric al top of mind de tot el món. Tant amb les antigues generacions com en les actuals i futures", indica el conseller delegat de l'empresa. Entre els reptes de l'emprenedor hi ha apostar per l'experiència de l'usuari amb el llançament del sistema Scalextric Avanced, una millora que permet tenir fins a nou cotxes en dos raïls, els jugadors poden avançar, posar benzina o fins i tot poden entrar a boxes. Com a novetat, també es pot modificar la intensitat de frenada, la velocitat o es pot simular la condició climatològica amb pluja a l'asfalt.

Aquestes alteracions a l'hora de jugar es gestionen a través d'una aplicació que simula els circuits de Fórmula 1. "Tots aquests canvis permeten jugabilitat a l'usuari i apropar-nos al públic adolescent i juvenil", explica Arnau, que agrega que les pistes dels Scalextric s'han renovat, compten amb Bluetooth per connectar-se des d'un dispositiu (aplicació per a mòbil, tauleta o ordinador) i els processos de muntatge i desmuntatge s'han actualitzat i millorat, ja que eren "una dificultat" per als usuaris.

R+D dels Scalextric

Lluís Arnau assenyala que malgrat haver perdut el lideratge de la marca durant diversos anys, el seu pare mai no es va desvincular de l'empresa i que va ser l'encarregat de l'R+D del negoci. "Si Scalextric ha aconseguit totes aquestes actualitzacions és gràcies al meu pare, ja que va ser ell qui ens va animar a reprendre el projecte i ens va convèncer que podríem adaptar-nos al que el mercat ens demanava", defensa. Aquesta motivació s'ha traduït en un creixement de vendes dels seus circuits de cotxes de curses del 70% i una facturació de 4,5 milions d'euros el 2022. Per a aquest any esperen arribar als 5,5 milions d'euros i auguren assolir els 10 milions en cinc anys, a més d'ampliar plantilla, que ara és de 13 treballadors.

Respecte a les vendes, el canal digital ja representa entorn del 30% de la facturació de la companyia, però "no ho tenen com a prioritari", sinó que és un canal més i que "cal cuidar". "El retail és el nostre canal principal, tant en joguinaires com en punts especialitzats i volem continuar sent continuistes, però molts dels nostres clients ja són nadius digitals i, encara que els continua agradant anar a botigues, hi van per fer prospecció i posteriorment comprar a casa".

Sobre si es plantegen llançar noves marques o recuperar-ne algunes d'antigues d'Exin, Arnau comenta que no, que el focus el tenen posat a Scalextric, en el seu creixement i escalabilitat. "Tenim un públic objectiu tan ampli que volem centrar-nos en aquesta marca. Comptem amb productes des de la iniciació fins a cotxes enfocats a col·leccionistes. Cal cuidar tots els públics i d'anar traient produccions per a tots ells, com es pot veure al nostre catàleg." En aquest sentit, des de la firma no descarten obrir alguna botiga insígnia, punt de referència o pop-up store, però no a curt termini. "Venim amb molta energia, però no em vull anticipar", destaca l'emprenedor.

Lluís Arnau, conseller delegat de Scalextric | Foto: Escalèxtric
Lluís Arnau, conseller delegat de Scalextric | Foto: Escalèxtric

Campanya de Nadal

Recentment, van dur a terme una col·laboració amb Cupra que va trencar l'estoc durant la campanya de Nadal 2022. Com es planteja la d'aquest 2023? "Esperem que sigui semblant a la de l'any passat, tenim previsions de creixement del 20%, sobretot en l'àmbit global, però molta gent sol comprar a última hora, així que no ens volem anticipar". Durant aquestes dates, Scalextric concentra aproximadament el 70% de les seves vendes.

Pel que fa a la internacionalització, el principal mercat del negoci és Espanya, encara que també tenen presència a Europa, els Estats Units, Mèxic i algun país de Llatinoamèrica. Els seus plans d'expansió impliquen créixer a Mèxic, "un mercat molt fort per a la marca" i incrementar la presència als Estats Units. "Veiem molt recorregut a l'altra banda, el temps dirà, però les expectatives són altes", confirma Arnau.

Novetats per a l'any que ve? "Seguir amb el focus posat en la part de disseny, vendes, comercialització i producte i continuar assolint aquest match entre generacions amb un gran ventall d'articles", acaba el conseller delegat del negoci.