"Dir adeu a Iberia és difícil, però la vida són cicles i el meu acaba aquí." Amb aquestes paraules s'acomiadava Javier Sánchez-Prieto de l'aerolínia i del grup IAG, on porta més una dècada. L'executiu, que abans de presidir Iberia, va treballar en el llançament de Iberia Express i va ser conseller delegat de Vueling, deixa el seu càrrec oficialment aquest divendres 30 de juny.

En Iberia va aterrar en el pitjor moment. Es va posar al capdavant de l'aerolínia el gener de 2020, tot just tres mesos abans de l'esclat de la pandèmia del Covid, la pitjor crisi en la història de l'aviació i del sector turístic. "Els últims tres anys han estat plens de turbulències, ha estat un periple. Però després de 12 anys en el grup em quedo amb els bons moments".

Durant un encontre -en la qual la companyia presentava el nou president- Sánchez-Prieto assegurava que Iberia es queda ara "a bones mans". Fernando Candela, actual conseller delegat de Level (una altra aerolínia del grup IAG) serà qui dirigeixi la companyia de manera transitòria, previsiblement fins al desembre. Des del grup ja han anunciat que buscaran un president definitiu, preferiblement dins de la casa.

Per a Candela és tota "una responsabilitat dirigir Iberia en aquesta etapa". Durant aquests mesos, explicava, ha de preparar el camí per a un nou cicle que estarà marcat per la integració d'Air Europa. La fusió amb aquesta aerolínia serà l'assignatura pendent del president sortint. Javier Sánchez-Prieto se'n va d'Iberia sense veure finalitzada la seva compra.

L'operació es va acordar a finals de 2019, però, després dels vaivens de la Covid, no ha acabat de tancar-se fins i tot aquest 2023. De fet, encara segueix pendent de rebre el vistiplau de Brussel·les, on s'analitza actualment si hi ha risc de monopoli i si hauran de cedir slots en determinades rutes per evitar-ho. Ryanair ja s'ha mostrat interessada en alguns dels seus slots a Espanya.

La country mànager de Ryanair Espanya, Elena Cabrera, va avançar en una entrevista amb ON ECONOMIA, el seu interès per Madrid, les Balears i les Canàries. I fa només uns dies, el CEO d'IAG, Luis Gallego, es mostrava a favor de cedir aquests slots.

El hòlding d'aerolínies, que ja ha adquirit el 20% d'Air Europa per 100 milions, espera assolir el 80% restant el setembre de 2024, com tard. Tanmateix, serà Candela qui s'encarregui de tancar els serrells de la fusió i el futur president que lideri aquesta integració. Al final, la suma de l'operació ascendirà a 500 milions d'euros, la meitat de l'acordat el 2019.

Iberia i la seva matriu, IAG, sempre han considerat aquesta operació "estratègica" per enfortir el hub de Madrid i poder competir amb els hubs del nord d'Europa. Encara que la d'Air Europa no serà l'última compra, aquesta mateixa setmana, Luis Gallego recordava que són un grup d'aerolínies interessat en continuar creixent a través d'adquisicions i ara preveuen fer una oferta per TAP Air Portugal, que també està en venda.

Sánchez-Prieto fitxa per IVI

Javier Sánchez Prieto va anunciar el mes de maig passat que la seva sortida d'Iberia es produïa "per decisió pròpia", ja que havia decidit afrontar nous projectes professionals fora de la indústria aeronàutica.

Només uns dies després es coneixia que la firma de private equity KKR havia fitxat l'economista i enginyer com a conseller delegat del grup IVI-RMA, del qual és propietari.

En endavant, el directiu liderarà l'expansió internacional que s'ha proposat la companyia de fertilitat, segons va avançar el diari Expansió.