Ryanair va guanyar 211 milions d'euros en el seu tercer trimestre fiscal, que s'estén d'octubre a desembre. Això és un 140% més que en el mateix període de 2019, abans de la crisi sanitària, quan el benefici va ser de 88 milions. La companyia irlandesa atribueix aquest bon resultat a la forta demanda de viatges acumulada i l'elevat tràfic de passatgers durant Nadal i Any nou, a més dels baixos costos.

Aquestes xifres porten l'aerolínia low cost a elevar les seves previsions de benefici per al conjunt de l'any fiscal el 2023, que conclou al març. Ryanair espera que el seu quart trimestre fiscal -de gener a març- sigui més fluix que altres exercicis per a l'absència de Setmana Santa, que aquest any se celebra a l'abril. Malgrat això, revelen que el benefici net serà d'entre 1.325 i 1.425 milions d'euros en el conjunt de l'any, per sobre dels 1.000 i 1.200 milions d'euros previstos anteriorment.

Aquesta previsió continua depenent en gran manera que s'evitin esdeveniments adversos en el quart trimestre, com va ocórrer amb el Covid o la guerra a Ucraïna, destaca la companyia en una nota, on revela que les reserves per a la primera part de l'any s'apropen ja a les registrades a la primavera de 2020 (abans del Covid). De fet, amb les dades que expliquen actualment ja tenen previst registrar 168 milions de passatgers el 2023.

Quant als resultats del tercer trimestre, on Ryanair va guanyar 211 milions, la firma destaca tres elements que l'han beneficiat. D'una banda, la pujada de tarifes, que ja són un 14% més altes que abans del Covid. Per una altra, els costos interanuals (sense combustible) que han estat de només 30 euros. I en tercer lloc, els costos de personal que s'ha mantingut baixos fins a l'últim mes de l'any.

La companyia va pactar en l'inici de la pandèmia de Covid-19 retallades salarials temporals amb els sindicats per protegir els llocs de treball, aquests s'havien de restablir gradualment entre 2022 i 2025. Ryanair diu que aquests acords li van permetre no haver d'acomiadar durant els dos anys que va durar la pandèmia, però també estar més preparada per a la recuperació del tràfic el 2022.

"En mantenir al dia a les nostres tripulacions, Ryanair va evitar l'escassetat de personal que va provocar tantes cancel·lacions i interrupcions de la competència el 2022", explica el conseller delegat, Michael O'Leary, en una nota. Al desembre, atesa la recuperació dels resultats, la companyia va acordar restablir totalment els salaris per a més del 95% de les tripulacions, és a dir, ho va avançar 28 mesos.

En la nota, el CEO de Ryanair insisteix que estan disposats a arribar a acords (en condicions similars als anteriors) amb el 5% restant de la tripulació i restablir de manera accelerada els seus salaris.

Ryanair dispara clients i ingressos

Amb tot, Ryanair va disparar clients el desembre de 2022 – en concret, un 24%- des dels 31,1 milions de l'últim mes de 2021 fins als 38,4 milions. Però va elevar encara més els ingressos -un 57%- des dels 1.470 milions fins als 2.310 milions d'euros. L'aerolínia de baix cost detalla que els ingressos complementaris (els que no són el bitllet d'avió) van registrar un "sòlid rendiment", generant una aportació de més de 22,50 euros per passatger.

Els costos d'explotació de l'aerolínia van augmentar un 36%, fins als 2.150 milions d'euros, impulsats principalment per l'augment del preu del de combustible. Ryanair revela que ha cobert en un 88% les seves necessitats de combustible d'aviació fins a aproximadament 71.000 milions de dòlars per a la resta de l'exercici de 2023.

Per al primer semestre de 2024 té cobert el 60%, fins a 90.000 milions de dòlars. "Aquesta forta posició de cobertura ajuda a aïllar a Ryanair dels pics en els preus del combustible i dona a les aerolínies del nostre Grup un avantatge de costos significatiu sobre els nostres competidors de la UE per a la resta de l'exercici 2023 i l'exercici 2024", matisa el CEO.

D'altra banda, la irlandesa destaca que ha reduït el seu deute net -a 31 de desembre- a 960 milions d'euros davant els 1.450 milions de març del 2022. Quant a la quota de mercat, la companyia subratlla que després d'elevar al 112% la seva capacitat anterior a Covid durant els 9 primers mesos de l'exercici, també han millorat quota a Europa.

Sobretot a Itàlia (del 26% al 40%), Polònia (del 27% al 38%), Irlanda (del 49% al 58%) i Espanya (del 21% al 23%). Ara el Grup es veu preparat per augmentar la rendibilitat i el tràfic de passatgers fins als 225 milions de persones a l'exercici 2026. La irlandesa, que opera únicament a Europa, espera transportar gairebé 170 milions de viatgers fins a tancament de l'exercici, molt per sobre dels 152,4 milions de passatgers que el grup va transportar el 2019, i també dels 140,2 milions de 2018.