Ryanair està abandonant rutes i aeroports en altres països d'Europa, a més d'Espanya. En concret, a França, Alemanya, Àustria i els tres bàltics, amb un argument comú: la pujada de taxes i impostos aeroportuaris.

En les últimes setmanes, Ryanair ha anunciat retallades d'operacions a França, Alemanya, Àustria, Estònia, Letònia i Lituània, a més de les avançades per a Espanya, perquè considera anticompetitives les taxes que li cobren els diferents gestors aeroportuaris.

Alhora, assegura que desplaçarà capacitat a països on les tarifes són més baixes i tenen un potencial de creixement més gran: Itàlia (excepte Roma, on també exigeix costos més baixos), Suècia, Hongria, Polònia, Eslovàquia, Albània i el Marroc.

A Espanya, en concret, la tarifa d'Aena prevista per al 2026 puja un 6,5% (0,68 cèntims) fins a una mitjana d'11,03 euros per passatger, després d'haver estat congelada pràcticament 10 anys. Als aeroports regionals ofereix descomptes que poden arribar a situar la tarifa per sota dels cinc euros, segons fonts del gestor.

Falta d'avions?

Fonts del sector aeri expliquen que en realitat la companyia irlandesa té un problema, comú a totes les aerolínies, amb la manca d'avions, perquè els grans constructors (Airbus i Boeing) acumulen importants retards en els seus lliuraments. Ryanair disposa de 636 avions, dels quals 610 són Boeing.

Aquesta escassetat de material els impedeix atendre tota la demanda potencial i els porta a reassignar els seus aparells a aquells aeroports més rendibles i amb més factor d'ocupació i descartar-ne d'altres amb menys volum. Altres fonts en l'aviació afegeixen un altre factor: la rebaixa o eliminació d'ajudes per part d'autoritats regionals o locals a aerolínies per promocionar els seus llocs com a destinació.

A Espanya, el seu segon mercat després d'Itàlia i on és líder per davant de Vueling i Iberia, admet que tots els seus vols són rendibles, però ha anunciat una retallada de capacitat que suma ja tres milions de seients i exigeix a Aena una rebaixa substancial de taxes sobretot en aeroports regionals.

Als cessaments d'operacions a Valladolid i Jerez l'estiu passat, afegeix aquest hivern el tancament de la base de Santiago de Compostel·la i l'abandonament de Tenerife Nord i Vigo, i per a l'estiu vinent la fi de l'activitat a Astúries.

França, Alemanya, Àustria

A França, la 'low cost' deixarà d'operar en tres aeroports (Bergerac, Brive i Estrasburg) i eliminarà 25 línies a la temporada d'hivern, amb 750.000 places (13 % de la seva oferta). A més, reduirà un 8% de capacitat a les connexions de Paris-Beauvais, del 9% a Marsella i del 4% a Tolosa, després de la pujada en un 180%, segons les seves xifres, de l'impost sobre el transport aeri.

A Alemanya, reduirà 800.000 places aquest hivern, un 10% de l'oferta prevista. Tot i que creix en aeroports regionals de baix cost, retalla posicions en nou aeroports que considera "cars", com ara Berlín, Hamburg i Colònia, i anul·la 24 connexions amb el mateix argument.

"Els elevats costos d'accés a Alemanya contrasten fortament amb països com Irlanda, Espanya i Polònia, que no apliquen impostos al transport aeri", explica la companyia en una nota. Igualment, tindrà menys capacitat a Àustria, on eliminarà tres avions i tres connexions a Viena (Billund, Santander i Tallinn), on les taxes han pujat un 30% des de la pandèmia, segons les seves dades.

Reduccions als tres països bàltics

A principis d'aquest mes, Ryanair va publicar una reducció de capacitat a Riga (Letònia) per a l'hivern 2025 de 160.000 seients (un 20%) i l'anul·lació de set rutes internacionals pels costos creixents.

També a Lituània frenarà l'activitat, ja que no preveu un creixement de capacitat per a aquest hivern perquè les taxes a l'aeroport de la capital, Vílnius, han pujat un 30% des del 2023 i un 7% a Palanga, un focus turístic al Bàltic.

A Estònia retallarà la seva capacitat un 40% (110.000 seients i cinc rutes internacionals) a l'aeroport de Tallinn per a l'hivern a causa de la pujada del 70% en els costos aeroportuaris. Aquest estiu ja va aplicar una retallada de capacitat del 45% (230.000 seients).

Per als tres mercats bàltics assegura que, en absència de pujades de taxes, doblaria capacitat fins a 7,6 milions de seients i augmentaria el nombre d'avions.

A Itàlia, batalla amb l'Ajuntament de Roma

A Itàlia, tot i que és el seu principal mercat i creix en bases regionals, té obert un conflicte amb l'Ajuntament de Roma, on reduirà la seva base de 17 a 16 avions i no augmentarà capacitat aquest hivern.

Protesta així per la pujada de taxes anunciada per al 2028 als dos aeroports de la ciutat (Fiumicino, un 15% i Ciampino, un 44%) i per la decisió d'augmentar l'impost municipal en ambdós a partir de l'abril del 2025.

A això afegeix la congelació de capacitat a Ciampino (serveix sobretot el trànsit 'low cost' a i des de Roma) a 65 vols diaris, la meitat dels que Ryanair creu que pot operar.