El conglomerat empresarial Romero Polo s'ha coadjudicat el contracte de renovació i manteniment de la xarxa d'enllumenat públic de la ciutat de Lleida, en un pla de modernització que suposa una inversió de 31,3 milions d'euros. L'empresa lleidatana assumeix el projecte amb la UTE LleidaLlum, que té participació i lideratge d'Edison Next, una companyia de serveis energètics i mediambientals del grup Edison

Aquest projecte s'emmarca en l'estratègia local per assolir una xarxa d'enllumenat més eficient, sostenible i tecnològicament avançada. Per això, el contracte preveu la substitució de 14.545 punts de llum per lluminàries LED, cosa que permet reduir el consum energètic i les emissions de CO₂. A més, s'instal·laran sistemes de telegestió individualitzada, 200 multisensors ambientals i 25 fanals solars, obrint el camí cap a una infraestructura d'enllumenat adaptada als estàndards de les ciutats intel·ligents.

Aquesta transformació compta a més a més amb el suport de l'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE), que ha concedit a Lleida una ajuda de 8,6 milions d'euros, després de la presentació del projecte municipal a la convocatòria de subvencions per a la renovació de l'enllumenat exterior.

El grup Romero Polo és un conglomerat format per 22 empreses que actuen en àmbits com la construcció i la fabricació d’àrids, la millora dels espais urbans públics, obres hidràuliques, edificació, neteja urbana i recollida de residus. Creada el 1984 a Lleida, pel seu fundador i actual president, José Antonio Romero Polo, la companyia ja és dirigida per la segona generació de la família Romero. El negoci de grup va superar els 138 milions d'euros el 2023 -últimes dades disponibles-, amb un equip humà de més de 635 col·laboradors.

Romero Polo té la seva activitat centrada a Catalunya i l'Aragó i ha assumit projectes representatius de la rehabilitació d'infraestructures com la remodelació de la Rambla de Barcelona, el Circuit de Barcelona Catalunya o, més recentment, ha obtingut -amb Sacyr Construcción- el contracte per a la construcció d'una mota d’escullera al nou Moll Catalunya al Port de Barcelona. Aquesta última actuació, impulsada per l’Autoritat Portuària de Barcelona (APB), compta amb un pressupost de 72,3 milions d’euros i un termini d’execució de 27 mesos, i es preveu que comenci l'estiu de 2025.

Enguany també ha tancat l'adjudicació del manteniment de l'Eix Transversal (C-25), dins d'una unió temporal d'empreses (UTE) que inclou també les firmes barcelonines Sorigué, Rubau i Acisa. La Generalitat els ha adjudicat la conservació dels 153 quilòmetres d'autovia entre Cervera i Caldes de Malavella fins al febrer del 2029 per 46 milions d'euros.

Innovació per a la sostenibilitat

En el capítol de la innovació, Romero Polo treballa en diversos projectes. Els més destacats són Dey-asfalto, per fomentar ús de les dejeccions ramaderes d’origen porcí com a material per a la construcció de carreteres; i Pap-asfalt, per a l'ús de subproductes i residus valoritzables de la indústria paperera, pel seu posterior ús en la indústria de la construcció de carreteres com additiu en la fabricació de mescles asfàltiques d’altes prestacions tècniques.

També està immers en el projecte Serap, per al desenvolupament d’un nou sistema d’escalfament del RAP en plantes asfàltiques. Es tracta de trobar una solució innovadora que minimitzi l’impacte mediambiental associat a les matèries primeres i al consum energètic durant el procés de fabricació de les mescles asfàltiques.